Dags att sätta mål för din verksamhet, skriva ner målsättningar och få koll på utläggen? Det finns några saker varje företag bör få framgång i för att lyckas. Här är tre övergripande mål du behöver sätta för din verksamhet – och hur du ska göra. Lycka till!
Personlig utveckling för företagare > Sätta mål för verksamhet
Visst, även om du försöker uppnå ett stort mål är svårigheten att nå målet inte alltid det riktiga problemet. Hindret är istället ditt tillvägagångssätt och förmågan att se möjligheter i svåra situationer, något vi ska prata mer om lite längre ner i artikeln. När du sätter mål blir de som en karta där du utgår från var du befinner dig idag och samtidigt tittar ut vilken väg du ska ta för att nå fram till målet i förhållande till eventuella hinder men också chanser. För om du inte ser målet vet du inte heller vart du ska. Men hur gör du då för att nå målet? Det ska vi ta en titt på.
Sätta mål för verksamhet – tre viktiga mål
Nu är det dags att titta på årets mål – och visa att du är en kraft att respektera. Självklart beror din målsättning på din verksamhet och marknad men det finns tre huvudområden som alla bör titta på för att i långa loppet överleva som entreprenör. Då kör vi!
Mål: Effektivisering – jobba smartare och få tid till verksamheten
- Börja med att titta på hur du kan jobba enklare med de resurser du har, främst för att frigöra tid men också för att dra ner på många kostnader. Tid är pengar. Jobbar du så effektivt som det bara går? Inte skulle du väl köpa en ny bil utan att nyttja smarta funktioner som kommer med din nya modell?
-
Digitalisering. Du har vid det här laget säkert hört det en massa gånger. Men vad är egentligen poängen med att digitalisera sig och sitt företag? Det handlar bland annat om att planera, strukturera och organisera det digitala arbetet. Nästan alla företag behöver bli mer digitala efter corona, men alla vet inte hur man gör. I alla branscher finns smarta lösningar på hur du kapar arbetstoppar och blir mer lönsam.
Det finns också fem grundläggande handfasta digitaliseringstips som på riktigt har potentialen att utveckla ditt företag.
1. Skapa en hemsida
2. Starta en webbshop (om du säljer saker)
3. Synas på Google
4. Administerera i molnet – i alla led för hållbarhet
5. Lär personal att arbeta digitalt och kapa arbetsprocesser
– Myndigheter och banker kommer ställa mer och mer krav på att du klarar av digital rapportering och integration mot deras plattformar, det är ett faktum du inte kan bortse ifrån. Du tjänar på att välja en leverantör och system som redan nu satsar inom det området, så att du har chans att hänga med i utvecklingen, säger Helene Struther som är affärsområdeschef inom digitala affärsprocesser på Visma Spcs.
– En av de absolut viktigaste aspekterna av digitalisering och automatisering är såklart hur det bidrar till hållbarhet, både för ekonomin och miljön. Företag som aktivt arbetar med hållbarhet får bättre arbetsmiljö för sina anställda och kan också spara material och energiförbrukning.
Få kontroll på din bokföring med Visma eEkonomi. Bokföring på autopilot.
- Än idag är det många småföretagare som lägger mer tid på bokföringen än vad som egentligen behövs. Samtidigt är digitaliseringen av bokföringsbranschen mer aktuell än någonsin och berör dig som småföretagare i allra högsta grad. Det finns en hel del du kan använda dig av för att minimera arbetet och öka säkerheten. Inte minst har bokföringsprogrammen utvecklats idag så att du faktiskt kan få bra mycket hjälp med att automatisera din bokföringsprocess. Smarta funktioner förenkla och bokföringsprogram som ger förslag på konton är ett steg. Men även digital fakturering och digital kvittohantering är smidiga funktioner som går att nyttja.
-
Hanterar du löner och utlägg finns även här enkla hjälpmedel som snabbt effektiviserar din vardag. För visst vore det skönt om det mesta sker utan att du behöver lägga ner så mycket tid.
Idag kan:
1. Kvitton tolkas automatiskt
2. Anställda rapportera utlägg, milersättningar och traktamente direkt i mobilen
3. Ekonomiavdelningar eller löneadministratörer få in färdigkonterade rapporter och göra utbetalningen till den anställde
4. Attester kan ske direkt i mobilen
5. Få utläggsrapport direkt in i löneprogrammet. Smart, eller hur!
Mål: Fler nöjda kunder och ökad försäljning
Hela din verksamhet bygger på att du gör affärer med kunder. Hur mycket ska du sälja för i år? Hur hittar dina kunder dig? Och hur får du riktigt, riktigt nöjda kunder? Här bjuder vi på några tankar och idéer.
- Först och främst måste kunden hitta dig, eller hur. E-handeln ökar med stormsteg och handen på hjärtat, hur många gånger bara handlar du från ett företag utan att googla dem först? Det gäller att synas på nätet och slå konkurrenterna på fingrarna. Tro det eller ej men det är faktiskt inte så svårt som det låter. Du kan göra mycket med ganska små medel. SEO av hemsida/e-handel – gratis sökmotoroptimering-tips!
-
Kort sagt – nöjda kunder har potential att bli ambassadörer för ditt företag och öka din vinst. Men hur gör du en kund till en stolt ambassadör? Allt handlar i grunden om att bygga förtroende och trovärdighet, som gör att kunden vill komma tillbaka till dig och handla. Så sluta kränga produkter och tjänster. Fokusera istället på att bygga ett långvarigt förhållande.
-
Utan försäljning, ingen vinst i företaget. Men hur blir man egentligen en bra säljare som får pengarna att rulla in? Jo, du ska lyssna, lyssna och lyssna. Tips på försäljningsteknik.
-
Hur blir det med försäljningen då? Har du någon tanke om hur du vill att det ska bli? Och har du koll på dina siffror? Genom att förstå siffrorna i din verksamhet kan du skruva och förbättra för att få ett bra resultat och gå med vinst på sista raden. Så får du koll på siffrorna.
Mål: Utveckla företaget och verksamheten
Vad gör just din verksamhet? Hur ser framtiden ut inom din bransch? Ska ditt mål vara att vässa en befintlig produkt eller kanske att utveckla en helt ny? De flesta företag behöver utvecklas över tid för att må bra och blomstra. I det lilla en- eller fåmansföretaget finns inga stora resurser. Det gäller ändå att titta på sin verksamhet.
- Säkert har du redan en känsla för var det brister eller vad som krävs för att nå målet. Gör ändå en enkel analys av nuläget med styrkor, svagheter, hot och möjligheter. Metoden kallas för SWOT-analysen. På det här sättet får du mer struktur än om du bara går på magkänsla. Sedan kan du börja kika på lösningar och vägar för att nå dit.
-
Ett annat sätt är att titta på den så kallade Ansoff-matrixen. Den visar fyra olika sätt att utveckla verksamheter.
Kort summering av Ansoff-matrixen:
Sälj mer på befintlig marknad
Nå nya marknader
Erbjud nya produkter och tjänster
Bredda verksamheten och satsa på exempelvis produkter i andra branscher - Du bör inte heller negligera den digitala utvecklingen. Det finns till exempel prognoser som visar att den tekniska utvecklingen går så snabbt att många manuella jobb kommer att tas över av smarta program inom en relativ snar framtid. Du som är företagare också måste se över och fundera på hur det här kan komma att påverka just din verksamhet.
Läs också artikeln Affärsutveckling under coronakrisen.
- Bli av med dina tankefällor! Vi människor gillar att få belöningar snabbt – och gärna utan ansträngning. Det kan leda till felaktiga beslut. Så det gäller att känna igen signalerna. Det finns framför allt 5 vanliga fällor att se upp med.
1. Bäst vinner
2. Billigt lockar fler
3. Det går snabbt och jag blir lycklig
4. Jag vet bäst
5. Alla gillar att vara här
Samtliga påståenden är "sanningar" som kan hämma dig i ditt företagande. Här är tipsen på hur du bryter dig ur tankefällorna.
Några grundläggande tips!
Stora mål i all ära, men hur ska du göra för att nå dit du vill? Det handlar om att fokusera på processen och vägen till målen. Vi ger dig några grundläggande tips på hur du kan göra.
-
Se till att ha få och specifika mål
Att sätta ett mål i stil med “låta företaget växa” kan låta fint men det är också ganska tillintetsägande. Besluta istället att du exempelvis skaffar minst fem nya kunder under varje månad. Det finns studier som visar att vi inte kan fokusera på för många saker i taget. 2-3 mål är lagom att sätta för att kunna behålla fokus på målen. -
Sätt ett mål som blir en personlig mening - och skriv ner det
När du skriver ner dina mål ger du dem mer kraft genom att tydliggöra dina intentioner. Tänk på dem som en riktning i livet. Men tänk på för vem du sätter målen. Om du väljer att sätta ett mål för att visa andra vad du kan är det inte så stor sannolikhet att du kommer att lyckas. Se istället till att fokus ligger på att uppfylla dig själv och att det är meningsfullt för DIG. -
Sätt positiva mål – både långsiktiga och korta
Det är mycket svårare att ge upp något som omfamnar en ny och positiv förändring. Du ska arbeta för att något nytt ska hända eller ske istället för att undvika saker. När du har bestämt dina långsiktiga mål kan du bryta ner dem och sätta delmålen som de mer kortsiktiga målen. Se alltid till att dina kortsiktiga mål stödjer dina mål på längre sikt. -
Fokusera på processen
En av de största anledningarna till att människor ger upp är avståndet mellan var du är idag och där du hoppas kunna vara. Fokusera istället på vad du behöver göra idag och var stolt över den framgången. Det ger dig motivationen att fortsätta ta små steg mot det stora målet. Och det bästa är att du inte behöver vänta på att känna dig “duktig”, du har redan åstadkommit något.
Andras tankar: Så når du dina mål
Det finns många förslag om hur du kan jobba för att nå dina mål. Vi surfade runt lite på det berömda internet för att se vad andra har för tankar om detta med målsättning. Här är tre källor vi fastnade för.
Sätt SMARTA mål
En av de vanligaste metoderna för att sätta mål är SMART-metoden vilket innebär att målet ska vara:
S: Specifikt – Ditt mål ska vara så tydligt och detaljerat som möjligt. Om du har som mål att åka ett längdåkningslopp ska du inte bara skriva att du tänker åka ett skidlopp utan tala om att du till exempel avser att åka Vasaloppet.
M: Mätbart – Det är bra om ditt mål går att kvantifiera. Då är det lättare att mäta huruvida du har uppnått önskat resultat. I stället för att skriva att du vill ha fler nya kunder, skriv hur många fler som är målet.
A: Accepterat/Actionable - På svenska står A:et för accepterat, att målet ska vara accepterat av alla inblandade. Och det är förstås en förutsättning om ni är en grupp som ska åstadkomma något. Men A:et kan också stå för actionable, att agera och göra. Till exempel jag ska sälja 500 tröjor.
R: Realistiskt – Här handlar det om att sätta mål som är utmanande men som ändå känns möjliga att uppnå. Töj gärna på dina egna gränser och gå utanför din bekvämlighetszon men se till att målen fortfarande känns så realistiska att de lockar dig.
T: Tidsbestämt – När ska du uppnå det satta målet? Ett mål utan tidsgräns är en dröm sägs det och nog ligger det något i det. Sätt ett datum när du ska ha uppnått ditt mål!
Visuella mål med vision board
Ett annat mer visuellt sätt att jobba med mål är att göra en så kallad vision board. En vision board går ut på att du skapar känsla och motivation med hjälp av bilder. Den traditionella varianten ger en lite klipp och klistra-känsla då du helt enkelt klipper ut de bilder som du tycker stämmer överens med dina mål och sedan klistrar du upp bilderna på ett större papper som bildar ett collage med dina mål.
En vision board fokuserar mer på vad du vill åstadkomma än hur. Vision boarden är också friare till sin struktur och kanske mer lämpat för dig som är ensam i ditt företag och där dina mål är en kombination av personlig utveckling och företagsmål.
Självklart kan du göra en digital vision board och då kan du använda vilket program som helst för att göra ett bildcollage. Vill du ha möjlighet att skriva text till dina bilder finns det flera appar och program för det, till exempel ”Success Vision Board App” eller ”PicMonkey”.
Vilka bilder ska jag ha på min vision board?
Vad som helst som inspirerar och motiverar dig och som symboliserar dina mål. Meningen med att göra en vision board är att göra dina mål levande och att sätta tydliga intentioner. När du har fokus på dina mål kommer du att göra saker som leder dig i rätt riktning mot målen.
Ska jag ha en vision board eller flera för olika delar av mitt liv?
Du kan ha en eller flera vision boards, det bestämmer du själv. En del vill ha en vision board för karriär och en för privatliv, vissa vill ha för fler områden. Men ett tips är att göra en övergripande vision board först.
Hur ofta ska jag uppdatera eller göra om min vision board?
När du vill och det känns rätt. Många gör en ny vision board runt nyår varje år då de sätter mål inför kommande år.
Enkelt med när, var, hur-metoden
Du kan också sätta mål med när, var, hur-metoden som är en enkel metod där du anger vad du vill uppnå, när du vill uppnå det och hur målet ska uppnås.
Vad
Du börjar med att skriva ner vad du vill uppnå så exakt och tydligt som möjligt. Du kanske har som mål att skaffa fler kunder till ditt företag under 2018. Då är att ”skaffa fler kunder” ett ganska vagt mål eftersom det inte framgår om du ska skaffa tre eller femtio eller hundra nya kunder. I stället kan du till exempel specificera målet som att ”Jag vill skaffa 24 nya kunder under 2018.”
När
När vill du ha uppnått ditt mål? Du behöver kunna kontrollera vid en viss tidpunkt om du har uppnått ditt mål eller inte. Kommer du ihåg citatet att ”ett mål utan tidsgräns är bara en dröm”?
Hur
Nu behöver du en strategi för hur du ska uppnå ditt mål och med här metoden börjar du med slutmålet. Vad vill du uppnå och när? Till exempel ”Nyårsafton 2018 ska jag ha skaffat 24 nya kunder.”
Arbeta dig fram baklänges
Nu vet du vad du ska göra och när det ska vara gjort. Då är det dags att skriva ner hur det ska gå till och det gör du genom att arbeta dig fram baklänges. När du arbetar dig fram baklänges från målet kan det se ut så här:
- Om jag ska skaffa 24 nya kunder på ett år behöver jag skaffa 2 nya kunder varje månad.
- Om jag ska skaffa två nya kunder per månad behöver jag besöka 20 potentiella kunder samma period.
- För att få besöka 20 potentiella kunder varje månad måste jag kartlägga och kontakta de som mest troligt behöver mina produkter och är villiga att betala för dem.
Gör alla delmål väl synliga
När du har brutit ner målet i delmål är nästa steg att synliggöra i vilken ordning du ska göra saker och ting. Det ska vara klart och tydligt vilka steg som ska tas för att du ska nå ditt mål. Skriv gärna in stegen i din kalender för att vara helt säker på att du har din plan med dig i vardagen!
Skapa din målbild
För att klara av uppgiften att starta och driva ett företag behöver du först sätta upp ett stimulerande mål för vad du vill uppnå. Det fungerar på samma sätt för idrottare som laddar upp inför en ny säsong, det man inom idrottsvärlden kallar målbild.
Det är oerhört viktigt och avgörande när man tar sig an så stora utmaningar som att starta ett företag, att man hela tiden har en målbild framför sig som peppar och ger energi. Varje gång du stöter på motstånd kan du blunda, se målbilden framför dig och känna energin strömma. Man kan säga att en målbild är en bild av hur du vill att det ska se ut när du firar att du lyckats med ditt företag.
Var lagom djärv
En bra målbild ska vara "lagom" djärv för att fungera. Den bör vara tydlig, inspirerande och kännas spännande och rolig. Det är också viktigt att du bara sätter mål som du själv upplever är fattbara och realistiska.
Patrik Sjöberg skulle inte sätta upp en målbild som gick ut på att han skulle ta guld i VM. En mer lämplig målbild skulle gå ut på att han skulle hoppa 2.30 meter. Guldmedaljen skulle ju ändå hänga på hur högt medtävlarna lyckades hoppa.
En orimlig målbild kan leda till att du töms på energi i stället för att känna dig inspirerad och motiverad. Marknaden ändras ju ständigt, kunderna byter beteende och konkurrenterna hittar på nya erbjudanden. För att din målbild ska fungera för dig måste du känna att den är möjlig att uppnå om du tar i lite extra.