Vi människor gillar att få belöningar snabbt – och gärna utan ansträngning. Det kan leda till felaktiga beslut. Det gäller att känna igen signalerna. Här är exempel på 5 vanliga tankefällor som kan hämma dig i ditt företagande.
Personlig utveckling för företagare > Tankefällor
"Det handlar inte om att jag är så intelligent. Det är bara det att jag håller fast längre vid problemet för att lösa det." Albert Einstein, fysiker
Nej, du är inte så rationell som du tror. Vi tycker inte om att känna oss obekväma eller osäkra och vi påverkas av vår omgivning. Så när något känns roligt eller bra finns risken att vi agerar snabbt och instinktivt. Det må vara bra om du måste fly från en akut farlig situation men när det gäller att driva affärer kan det däremot leda till dåliga beslut som är sämre för företaget på längre sikt.
Hur blir du då framgångsrik som entreprenör? Det första steget är att faktiskt våga. Våga ta beslut, våga vara sårbar och våga lita på andra. Men det handlar också om att vara medveten om hur vi människor vanligtvis tänker, att väga risker mot varandra och att förvaltande av motgångar kan leda till framgång.
Packat med coola grejer
Oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, har vi bokföringssystemet för dig.
5 vanliga tankefällor:
Tankefälla 1 – “Bäst vinner”
Snabbast, starkast och med flest kunder är den som vinner. Eller? Nja, det är en sanning med modifikation. Riktigt så fungerar inte verkligheten.
Enligt Michael Porter, professor på Harvard Business School, handlar det om att inte fokusera för mycket på dina konkurrenter (även om du så klart måste ha koll) utan din huvudsakliga uppgift är att skapa värde för dina kunder. Ju mer värde du skapar desto mer kan du ta betalt. Ibland handlar det om kvalité, ibland om något helt annat.
Så bryter du den: Kom ihåg att du inte kan vara alla till lags. Och det är egentligen bra. För om du kan göra allt för alla kan även dina konkurrenter det. Då sjunker lönsamheten. Fokusera istället på kunder som du kan skapa bästa möjliga värde för. Hitta dina kunders behov. Ikea till exempel är inte så stora som de är för att deras möbler har bäst kvalité. Istället ger företaget ett annat värde till sina kunder – lågt pris, bra design, enkel transport och en familjeupplevelse med möjlighet till lek och mat.
Tankefälla 2 – “Billigt lockar fler kunder”
Vad är nästa steg i vår era där den digitala försäljningen ökar? Jo, det handlar om att se kunden. Det handlar om kommunikation. Många kunder styrs av sitt emotionella tänkande.
Så bryter du den: Billiga priser kommer du att kunna hitta lite varstans på nätet, därför är det viktigt med ett respektfullt och empatiskt bemötande där du får kunden att känna sig sedd. Det handlar om att få kunden att känna sig delaktig. Om du exempelvis får ett mejl så svara inte bara på mejlet i tid utan lägg till en personlig liten hälsning. Önska trevlig dag eller en skön semester. Var inte heller rädd för att be om ursäkt om något har blivit fel.
Läs också: Rätt försäljningsteknik vinner nya kunder
Tankefälla 3 – “Det går snabbt och jag blir lycklig”
Vi lägger ofta en hel del tid på att sätta mål. Inspirerande mål kan självklart vara motiverande men det är tyvärr vanligt att vi lägger målribban lite väl högt och dessutom gärna stressar fram den. Många gånger underskattar vi även tiden och kraften det tar att nå ett uppsatt mål. Dessutom skapar vi även en inre bild av hur bra vi kommer att må och hur lyckliga vi kommer att bli när vi nått fram till målet.
”Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.”
Ingmar Stenmark, slalomlegend
Vi överskattar helt enkelt vår egen förmåga och tappar sugen om vandringen inte är så enkel som vi hoppats.
Så bryter du den:
För det första – acceptera att saker går åt helsike ibland. Så är det, oavsett hur mycket vi anstränger oss. Sånt är livet.
För det andra – bestäm dig för vad du vill ha. Sätt ord på det och låt det vara specifikt. "Jag vill öka försäljningen" är inte specifikt. "Jag vill öka försäljningen med 5 procent inom ett år" är specifikt.
För det tredje – satsa på en sak i taget. Bryt ner ditt stora mål till mindre delmål som är tidsbestämda. När du klarat varje mål, FIRA!
För det fjärde – satsa helhjärtat.
Tankefälla 4 – “Jag vet bäst”
Ingvar Kamprad, en av Sveriges främsta entreprenörer, skrev en gång till unga studenter en rad goda råd. Ett av dem var: Se upp med erfarenhet. Den hindrar dig ofta att tänka annorlunda. “Varför” är ett bra ord.
Vad menade han då med det? Kanske är det så att erfarenhet inte bara är av godo. Det är lätt att låsa sig fast i vanliga rutiner och missa utvecklande möjligheter.
Företaget Kodak är ett bra exempel på hur fel det kan gå när man gör just det, missar utvecklingsmöjligheterna och klänger sig fast vid det gamla. Kodak hade en dominerande ställning inom fotografisk film och det var inte så att företaget saknade intresse för innovation och ny teknik. Nej, företaget satsade tvärtemot en hel del på detta men problemet var att de inte förstod var de skulle lägga krutet. De såg sig som ett film-företag så varför skulle de satsa på att utveckla kameror när de sålde så mycket film? Ja, många av oss vet vad som hände. Digitalkameran kom och tog över marknaden. Kodak blev omkörd av konkurrenterna och det trots att företagets dåvarande vice vd 1992 förkunnade att företaget var redo att intoducera digitalkameran. Hans chefer däremot fick kalla fötter.
Så bryter du den: Lyssna på andra och ta till dig deras kunskap och idéer. Var uppmärksam på vad innovatörerna gör, vad inspiratörerna och omvärldsbevakarna säger och hur ungdomarna lever sina liv. Var uppmärksam på förändringar i vårt beteende, vad som irriterar och hämmar oss eller vad vi är nyfikna på. Läs böcker, tidskrifter och insändare. Ha radion på och titta på vetenskaps- och beteendeprogram. Men framför allt – var ödmjuk och tro inte att du alltid vet bäst. Du kanske kan mycket men med hjälp av andras kunskap kan du bli oslagbar.
Tankefälla 5 – “Alla gillar att vara här”
Har du personal? Det är ofta känslor som styr människor. Det här är något som alla företag borde uppmärksamma. Både när det gäller kunder och personal. För att dina anställda ska vilja hoppa upp ur sängen och ta sig till jobbet måste de känna sig emotionellt kopplade till företagets mål och visioner, de måste känna sig trygga och uppskattade av ett företag som investerar i deras arbetsinsats och utveckling.
Så bryter du den: En del av ditt jobb som ledare är att få personalen engagerad. Allt startar med bra ledarskap. Men hur vet du om du är en bra ledare? Inc.com ger tipset om att ställa sig de här frågorna:
• Lyssnar du på dina anställda och hjälper dem våga dela sina idéer?
• Lyfter du varje medarbetares styrkor för att nå teamets mål?
• Kommunicerar du allt du kan till ditt team?
• Ger du dina engagerade medarbetare frihet att göra misstag utan att förutsäga att de ska göra fel?
• Är du aktivt intresserad av människor och får dem att känna sig inkluderade?
• Ger du kontinuerlig feedback och låter medarbetarna veta hur bra det går för dem?
• Hjälper du andra att växa och lära sig nya saker?
• Låter du medarbetare tydligt förstå vad deras mål är och gör vad du kan för att stötta dem för att nå dessa mål?
Svarar du nej på någon av de här frågorna är det dags att ta tag i problemet.
Lästips! Ta del av artiklar om personal, anställning och HR. Här hittar du bland annat tips, information och regler.
Tips! Förenkla ditt företagande med löneprogrammet Visma Lön Smart.
Vill du får lite extra inspiration? Se TED-talks!
Hemligheten bakom framgång. Analytikern Richard St. John spenderade nästan ett årtionde på att forska om hemligheterna bakom framgång. Här är en oförglömlig 3-minuters slidshow med hans resultat.
Kraften av att visa sig sårbar. Brené Brown delar på ett roligt och upplyftande vis med sig av sin forskning kring varför det faktiskt är viktigt att bry sig om vad andra människor tycker och varför kritik gör oss starkare.