- Boka personlig rådgivning
- Aktivera samarbete
- Kom igång-utbildning
- Bli byråpartner
Effektivt och lönsamt
Med ett samarbete i Visma eEkonomi får du en mer effektiv och lönsam byrå, det här är bara några av fördelarna:
- Inget dubbelarbete
- Tolkning av kvitton och leverantörsfakturor
- Digital pärm
- Allt material på plats när du ska göra arbetet
- Smidig attest av leverantörsfakturor i appen
Så här kan dina kunduppdrag se ut:
-
Klienten skickar alla sina kundfakturor via e-post.
-
Du får lägga in alla uppgifter på kundfakturan manuellt.
-
Du kontroller och konterar fakturorna som skickats.
-
Klienten skickar alla kvitton och leverantörsfakturor.
Tips! Du kan också ta emot fakturor digitalt direkt i programmet. -
Du får själv ta foton på alla kvitton och leverantörsfakturor för att få in dem i ditt bokföringsprogram.
-
Du kopplar bilderna till bokföringsunderlaget.
-
Klienten tar ut sitt kontoutdrag på fil (csv) och mejlar till dig.
Tips! Aktivera bankkoppling så sker detta per automatik. -
Du importerar CSV-filen för att koppla bankkontoutdraget i ditt bokföringsprogram, men om du aktiverat bankkoppling slipper du allt manuellt.
-
Din klient ringer för att kolla hur företaget mår.
-
Du får manuellt ta ut rapporter och mejla klienten för att ge en överblick kring ekonomin. För en digital rapportering kan du använda Visma Ekonomiöversikt.
-
När bokslutsarbetet tar vid går du igenom årets bokföring för att se om det skett några avvikelser.
-
Du postar och skickar in årsredovisningen
-
Klienten skickar alla sina kundfakturor digitalt.
-
Du kontroller och konterar fakturorna automatiskt.
-
Klientens medarbetare fotar sina kvitton med mobilen. Leverantörsfakturor kommer in per automatik som e-fakturor.
-
Du får in bilden av kvittot eller leverantörsfakturan direkt i ditt bokföringsprogram, och allt underlag är tolkat och klart.
-
Din klients betalningar går iväg per automatik till banken.
-
Alla bankhändelser i form av kund- och leverantörsfakturor bokförs per automatik.
-
Du kvalitetssäkrar bokföringen månadsvis för att se eventuella avvikelser genom att aktivera Periodavslut för din klient.
-
Nu kan du ägna tiden åt rådgivning. Gå in i Visma Ekonomiöversikt där du och din klient tydligt får en överblick hur företaget går.
-
Du skickar in årsredovisningen digitalt, och skickar för digital signering direkt i tjänsten.
Dela arbetsuppgifter med din kund
Du som redovisningsbyrå sitter alltid i vår största variant, Visma eEkonomi Pro, med alla funktioner och finesser. Här är de varianter du kan välja till ditt kundsamarbete.
Visma eEkonomi Start
Gratis 0 kr/mån och per kund
Du som redovisningsbyrå sköter allting, från fakturering till bokslut. Kunden har ingen inloggning i programmet.
Visma eEkonomi Fakturering
+139 kr/mån och per kund
Kunden gör följande:
- Fakturerar
- Attesterar
- Scannar och fotar underlag
- App
- Skapar ekonomiska rapporter
Visma eEkonomi Bokföring
+179 kr/mån och per kund
Kunden gör följande:
- Bokför
- Tillgång till bankkoppling
- Skapar leverantörsfakturor
- Attesterar
- Scannar och fotar underlag
- App
- Skapar ekonomiska rapporter
Visma eEkonomi Smart
+269 kr/mån och per kund
Kunden gör följande:
- Fakturerar
- Bokför
- Tillgång till bankkoppling
- Skapar leverantörsfakturor
- Attesterar
- Scannar och fotar underlag
- App
- Skapar ekonomiska rapporter
Filmtips
Vanliga frågor
När du som redovisningskonsult har aktiverat tjänsten via Visma Advisor eller Visma Byråstöd får din klient ett mejl om att du vill samarbeta i Vismas tjänster. För att klienten sedan ska kunna komma in i tjänsten behöver den först logga in på vismaspcs.se. På sidan Mina tjänster kommer en notis finnas på startsidan med en utfälld ruta, och via den kan klienten hantera inbjudningen genom att Godkänna eller Avböja samarbetet. Du kommer sedan få ett mejl som bekräftar att klienten godkänt samarbetet.
Läs mer i vår skrivna hjälp Bjud in till samarbete i Visma Advisor
Nej, din klient kan inte ha ett samarbete med mer än en redovisningsbyrå. Din klient måste därför först avsluta sitt samarbete med sin nuvarande redovisningsbyrå innan du kan bjuda in till ett samarbete.
Logga in på Mina tjänster och välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på Ändra inställningar för den aktuella tjänsten via pennikonen. Välj om du vill ändra avtalsperiod, byta fakturamottagare, komma till tjänstens kom igång-dokument eller avsluta samarbetet.
Logga in på Mina tjänster och klicka på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra en klients variant av Visma eEkonomi.
När du har aktiverat ett samarbete via Visma Advisor eller Visma Byråstöd skickas ett mejl till din kund som bekräftar det. Din kund behöver sedan logga in på Mina tjänster där den får en notis och godkänner samarbetet.
Om du arbetar i Visma Advisor och en medarbetare inte kommer åt en tjänst på en klient kan du ordna detta genom att gå in på Kunder i programmet. Välj klient och öppna sedan fliken Uppdrag. Kontrollera att den som ska vara uppdragsansvarig och att de medarbetare som deltar i uppdraget är inlagt och avsluta sedan med att klicka på Spara.
Om du är osäker på vilket uppdrag som är kopplad till ett samarbete kan du som har full behörighet se detta under Underhåll - Kund - Samarbeten. Markera rutan Visa även kopplade och klicka sedan på penn-symbolen för att se vilket uppdrag som en tjänst är kopplad till.
Både du och din klient kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en tjänst. Övriga samarbeten påverkas inte. Gå till Mina tjänster, välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete. Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.
Läs mer i hjälpavsnitten: Avsluta samarbete i Visma Advisor och Avsluta samarbete i Visma Byråstöd.
Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Mina tjänster, ändra till klientens företag och välj Användare. Ändra en användares roll genom att välja pennsymbolen och därefter välja Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din klient inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.
Vill du också jobba smartare?
Har du funderingar på vad Visma Spcs kan göra för din redovisningsbyrå? Boka in 30 minuters gratis rådgivning så får du minst ett tips på hur du kan få mer tid över.