Marknadsföring i sociala medier – 8 tips för företag!

Syns du inte, finns du inte. Så lyder det populära ordspråket. De allra flesta företagen har någon form av hemsida och det är bra, men att jobba med marknadsföring via sociala medier som Facebook, Instagram eller LinkedIn kan vara minst lika viktigt för dina affärer. 

Försäljning och marknadsföring > Marknadsföring på sociala medier 

Varför sociala medier-marknadsföring?

Med hjälp av sociala medier kan ditt företag stärka sitt varumärke, marknadsföra produkter eller bygga relationer till både nuvarande och framtida kunder. I det digitala samhället vill konsumenter inte bara ha information om öppettider, telefonnummer och besöksadress. De vill också ha möjlighet att ställa frågor till varumärken och få relevant innehåll direkt i sina flöden. Vi har tagit fram våra 8 bästa tips på hur du kan använda sociala medier – och vilka plattformar som finns.

 Läs också: Marknadsföring – tips för företag

1. Välj dina kanaler med omsorg

Det finns stora skillnader mellan de olika sociala kanalerna. Vem riktar du dig till? Var vill du synas? Hur vill du uppfattas? Du vill inte spendera massor av tid i onödan på en kanal där din målgrupp inte finns. Börja med att fundera över vilka plattformar din målgrupp använder och vilka sociala medier som är mest populära just nu.

2.  Skapa relevans

Konsumenter överöses med intryck i informationssamhället. Det blir allt svårare för företag att nå ut genom bruset. Se till att ditt innehåll är relevant! Om du äger en grävmaskinsfirma kanske dina följare inte är särskilt intresserade av sminktips och vice versa.

3. Anpassa ditt budskap

Ditt budskap ska anpassas till kanalen. I vissa fall behöver exempelvis textlängden eller språkbruket anpassas efter de olika kanalerna.

4. Var konsekvent 

Direktkontakt lönar sig så se till att du håller koll på om någon kontaktar dig. Du bör återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.

5. Ha koll på inkorgen och kommentarer

Sociala medier är tvåvägskommunikation. Direktkontakt lönar sig så se till att du håller koll på om någon kontaktar dig. Du bör återkoppla snarast möjligt för att visa att du är en seriös företagare.

6. Hantera kritik

Alla har rätt till en åsikt. Svara, och ta dialogen utanför forumet. Radera aldrig inlägg eftersom det kan skapa irritation bland följarna och du kan uppfattas som oseriös. Undantag från regeln är personangrepp och kränkande kommentarer.

7. Ta hjälp av andra

Uppmana dina vänner och bekanta att dela, kommentera och gilla dina inlägg. På så sätt får du en större spridning, vilket i sin tur ökar chansen att få fler kunder.

8. Iaktta och lyssna av andra kanaler

Vissa kanaler kan vara mer givande för dig att följa än att själv uppdatera i. Här kan du skaffa idéer. Vad händer i din bransch och vad sägs om dina produkter?

 Relaterad läsning: SEO för företag – med eller utan e-handel

Världens mest populära sociala medier

Facebook

Världens största sociala nätverk med över 2 miljarder (!) registrerade användare, som går ut på att dela text, bilder och filmer och interagera med andra.

Instagram

Bilddelningstjänst för den som vill tala i bilder, används av många för att visa upp sin vardag.

LinkedIn

Socialt nätverk som haft ett stort uppsving på senare år, med inriktning på arbetslivet och professionellt nätverkande.

Twitter

Mikrobloggtjänst där alla inlägg måste vara kortare än 280 tecken, som framför allt används av personer verksamma inom media, journalistik och politik.

Blogg

Hemsida som uppdateras frekvent med inlägg om allt från ämnesartiklar till företagsnyheter.

YouTube

Videotjänst där användaren kan dela egna filmer eller se andras och följa sina favoritkanaler.

Snapchat

App för att skicka bilder och filmklipp med tidsbegränsning som mestadels används av ungdomar.

Tik Tok

TikTok är en app för att skapa och dela korta mobilfilmer, ofta ljudsatta med musik eller ljudeffekter. Framför allt populärt bland barn och unga, men börjar krypa uppåt i åldrarna.

Bra tips som förenklar din digitala närvaro

Är du rädd för att inte hinna med att hålla koll på dina sociala medier? Det finns en rad olika verktyg som automatiserar stora delar av arbetet. Buffer och HootSuite är två av de mest framstående verktygen som dessutom erbjuder kostnadsfria upplägg. Här kan du bland annat planera innehåll och schemalägga inlägg!



Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion


Fyllt med coola grejer

Smart bokföring och fakturering för din passion!

Prova gratis



Följ vårt nyhetsbrev

Vi hjälper dig till ett framgångsrikt företagande.

Följ



Lär dig bokföring

Gå Bokföringsskolan online och lär dig alla grunder på 60 minuter. Supersmart!

Gå kursen – gratis