En verksamhetsbeskrivning är en kortfattad redogörelse på vad ett företag gör, hur det gör det och varför. Vi förklarar!
Entreprenörskap > Verksamhetsbeskrivning
Vad är en verksamhetsbeskrivning?
En verksamhetsbeskrivning är en kortfattad redogörelse på vad verksamheten gör, hur det gör det och varför. Den ska vara tydlig skriven och inte för allmän - den ska alltså ge tillräckligt mycket info om företagets syfte så att vem som helst skulle kunna förstå det.
Det är inte bara ett formellt krav från Bolagsverket utan kan även ses som ett verktyg som kan hjälpa dig att konkretisera din affärsidé och visa vägen framåt. Verksamhetsbeskrivningen är en del av bolagsordningen som måste upprättas när du startar ett aktiebolag eller när du köper ett bolag i form av lagerbolag.
Starta aktiebolag? Vi hjälper dig!
Drömmer du om att driva företag och har en klockren affärsidé? Vi, tillsammans med Bolagsstiftarna, hjälper dig starta snabbt och enkelt. Let's make it a business!
Varför är det viktigt med en verksamhetsbeskrivning?
Först och främst är en verksamhetsbeskrivning en formell nödvändighet. Bolagsverket kräver en tydlig beskrivning av din verksamhet för att kunna registrera ditt företag.
Bortom det kravet är verksamhetsbeskrivningen också ett bra sätt att själv förstå ditt företags vision och mål.
Läs också vår stora guide om att starta eget företag
Verksamhetsbeskrivning och namnskydd hos Bolagsverket
När du registrerar ditt bolag hos Bolagsverket och skriver en verksamhetsbeskrivning får du ensamrätt till företagsnamnet. Det innebär att andra inte får använda samma eller liknande företagsnamn och varumärken inom samma verksamhetsområde.
Om någon använder ett liknande namn inom en annan bransch har du dock inte samma rättigheter till ensamrätt, då kan två bolag ha samma företagsnamn.
Väl ansedda företag och varumärken
Undantaget som bekräftar regeln när det gäller namnskydd är när det kommer till väl ansedda företagsnamn och varumärken. I dessa fall kan företaget ha ensamrätt till namnet oavsett vilken bransch man verkar inom.
Hur skriver man en verksamhetsbeskrivning?
En bra verksamhetsbeskrivning ska, som sagt, vara kortfattad, tydlig och informera om vad företagets syfte egentligen är. För de flesta företag kan en kort sammanfattning vara tillräckligt men ibland kan det krävas en mer utförlig förklaring för att verkligen förmedla syftet på ett tydlig sätt.
Det gäller att alltså precisera meningen med företaget inom en viss bransch.
För att göra det ännu tydligare så skriver Bolagsverket om verksamhetsbeskrivningar att:
‘det räcker (...) inte att skriva att du ska bedriva handel eller konsultverksamhet. Du måste istället skriva vilka varor du ska handla med eller inom vilket område du ska bedriva konsultverksamhet.’
Lästips! Starta aktiebolag – enkel checklista för dig som vill starta AB
Tips och exempel på en verksamhetsbeskrivning
Håll det kort och koncist – undvik onödiga ord och fokusera på det väsentliga
- Använd ett tydligt språk
- Var specifik – se till att vara tydligt med vad ditt företag gör och hur det skapar värde för andra
- Använd ‘samt därmed förenlig verksamhet’ – för att undvika att företaget begränsas av verksamhetsbeskrivningen kan du välja att lägga till denna standardtext för att täcka rimliga liknande arbetsuppgifter inom industrin
Här är två exempel på koncisa och smarta verksamhetsbeskrivningar:
- Bolaget ska bedriva försäljning av barnleksaker inom e-handelsidustrin samt därmed förenlig verksamhet.
- Bolaget ska bedriva konsultverksamhet inom coding samt därmed förenlig verksamhet.
Relaterade ord
Bolagsordning
Firmatecknare
Stiftelseurkund
Aktieägaravtal
Aktiebrev
Bolagets säte
Här hittar du fler ekonomiska termer!