Har du en alldeles lysande affärsidé som du vill förverkliga? Behöver du pengar för att dra igång ditt företag? Då kanske crowdfunding är något för dig!
Entreprenörskap > Crowdfunding
Vad är crowdfunding?
Crowdfunding, även kallat gräsrotsfinansiering, folkfinansiering, eller massfinansiering, innebär att du samlar in pengar från en större skara finansiärer (både privatpersoner och företag) via en crowdfunding-webbplats. På så vis har du möjlighet att nå en stor grupp människor som kan hjälpa dig att förverkliga din affärsidé. Personer som kanske redan känner till dig och din idé men du når också många människor som inte känner till dig och som får höra talas om din idé för första gången.
Tips! Finansiera företaget genom oss
Hur funkar crowdfunding?
Du presenterar din affärsidé på en crowdfunding-webbplats och samtidigt söker du ekonomiskt stöd från privatpersoner och företag. På webbplatsen presenteras många affärsidéer samtidigt och det ser ut lite som en anslagstavla. Och crowdfunding har använts för att finansiera allt från museum och minirobotar till datorspel, filmer och böcker.
Det finns olika typer av crowdfunding:
- Donationsbaserad crowdfunding är rena gåvor utan att finansiären får något tillbaka.
- Klassisk crowfunding kan ses som ett lån där man får tillbaka antingen genom pengar eller att man i stället får tillgång till den slutliga produkten.
- Equity crowdfunding bygger på att den som vill stötta affärsidén gör en investering och blir aktieägare.
Vanligtvis får ett projekt omkring 25-40 % av sina intäkter från sina första, andra och tredjehandskontakter. Det kan handla om vänner, familj, kollegor eller andra personer som ägaren har kontakt med. När affärsidén har fått lite draghjälp på det viset börjar det ofta locka okända investerare.
Allt om att starta eget företag
Så gör du
1. Förbered dig
För att få in pengar via en crowdfunding-kampanj krävs det en hel del förberedelser. Gå på relevanta events, bygg upp en stark följarbas i sociala medier och låt alla veta att kampanjen ska lanseras.
2. Nå ut till så många som möjligt
Crowdfunding kräver att du har en ”publik”, att människor ser ditt projekt. Du kan dela in din publik i tre lager:
- Den närmaste publiken består av vänner och familj.
- Sedan kommer människor som är något längre ut i ditt nätverk såsom vänners vänner.
- Det tredje lagret är allmänheten som du når om du har tur och får uppmärksamhet i pressen.
3. Skapa en bild av affärsidén
Med bilder och film kan du skapa en lockande kampanj men lika viktigt är att du skapar en berättelse kring din affärsidé. En bra berättelse skapar känslor som människor kan relatera till vilket ökar sannolikheten att de ska välja att investera i just din idé.
4. Ha rätt information
Webbplatserna för Crowdfunding brukar vara väldigt noga med att informationen som visas för varje affärsidé kan styrkas. Precis som när du går till banken för att ansöka om ett företagslån behöver du kunna visa potentialen i din idé och bevisa att det du påstår är sant.
5. Välj lämplig crowdfunding-plattform
Vilken webbplattform du ska välja för din crowdfunding beror på vilken karaktär din kampanj har och vilken typ av funktioner plattformen erbjuder. Det finns crowdfundingplattformar för välgörenhet, innovationer, sociala företag och så vidare. Du bör välja en crowdfunding-sida som mest sannolikt drar till sig den typ av besökare som är din målgrupp.
Exempel på plattformar för crowdfunding
Kickstarter – Världens mest kända plattform för crowdfunding
Indiegogo – En stor plattform som används globalt
Startnext – För dig som vill nå den tyska marknaden
Crowdfunder – För dig som vill nå den brittiska marknaden
Verkami – För dig som vill nå den spanska marknaden
StartSomethingGood – Crowdfunding för sociala entreprenörer
FundedByMe- För svenska projekt
Crowdculture – För svenska kulturprojekt