För att få en nöjd kund ska du inte bara leverera rätt lösning. Du ska överträffa kundens förväntningar vid varje tillfälle som ges. Då har du chansen att vända en potentiell kundförlust till en riktig vinst.
Försäljning och marknadsföring > Kundnöjdhet
Tips för nöjda kunder
Vänta inte på att kunden ska höra av sig om din senaste lösning
Många företag säljer produkter eller tjänster som antingen blir utdaterade eller behöver kompletteras inom en viss tidsram. Förutse kundens situation och kontakta kunden när tiden är inne för en ny lösning. Se också till att din webbsida eller webbshop också är uppdaterad med nyheter. Beskriv gärna skillnaden mot tidigare lösning.
Lästips! SEO-tips för företag – med (eller utan) e-handel
Använd rabatterbjudanden klokare
Kunden blir inte mer nöjd av att få köpa en billig pryl som den kanske ändå inte behöver eller ens vill ha. Använd rabatterade erbjudanden för att få kontakt med nya kunder eller för att motivera och belöna befintliga kunder vid merköp. Var ärlig med vad rabatten och prdukten/tjänsken innebär. Både du och kunden ska vinna på erbjudandet.
Förlita dig inte på skenlojala kundundersökningar
En kund som blir uppringd av ett opersonligt telemarketingföretag, och ger dig 3 av 5 stjärnor, är inte nöjd. Den ger dig bara slentrianmässigt ett mittenbetyg för att kunna lägga på luren. Sann kundnöjdhet uppstår när du samtalar med kunden och stämmer av att den har den bästa lösningen. Om du skapar goda kundrelationer kan du också använda dig av recensioner och rating på nätet. Idag börjar i princip alla köpresor med en Googling och en fin recension eller ett bra betyg inger förtroende.
Utnyttja ett CRM-system för att hålla reda på dina kunder
Ett smart CRM-system, eller säljstödsprogram som det också kallas, hjälper dig att följa upp dina kundkontakter. Du kan bevaka vilken lösning de har i dag, om de i framtiden kommer behöva en uppgradering och när du sist tog kontakt med kunden. Driver du en mindre verksamhet kanske du inte har behov av ett CRM-system. Ta då en titt i ditt bokföringsprogram. Ett bra program ska ha smidiga funktioner, om än inte så utförliga, för koll på kundbasen. Smarta lösningar inne i ditt bokföringsprogram räcker många gånger för att uppehålla goda kundrelationer.
Ring och tacka kunder som tipsat andra om dig
De har ju agerat ambassadörer för din verksamhet och gett dig den allra bästa reklam du kan få. Visa att de är betydelsefulla för dig.
Tänk långsiktigt kundvärde när du ska rätta till ett fel
Vad kostar det att kompensera och vad kan det ge i kommande försäljning längre fram? Och vad kostar det att ersätta en missnöjd kund med en ny? Väg alltid fördelar mot nackdelar innan du tar beslut kring hur du bör bemöta en mindre positiv kund.
Företagande handlar om relationsbyggande
En stark relation är avgörande för din framgång som person och som företagare. Nöjda kunder är inte något du får, det är något du måste förtjäna. Alltid!
Glöm billiga kompensationer
De är ofta bara till för att tysta kunden, inte göra den verkligt nöjd. Nu är det i stället dags att imponera. Lyssna in all kritik, tolka situationen utifrån kundens situation och få den att förstå att du verkligen vill lösa kundens situation.
Hjälp kunden i första hand
Även om du saknar en passande lösning kanske du kan föreslå var kunden kan vända sig för att bli nöjd. En sådan oväntad hjälp imponerar och visar sann kundvård, som lätt sprider sig och bygger ditt varumärke. Företag som hanterar missnöjda kunder på rätt sätt blir de riktiga vinnarna på marknaden.
Lästips! Utveckla företaget med små medel