Har du en dröm om att skapa en plats där alla vill hänga, ta en kaffe och slappna av? Då låter det som att du funderar på att starta ett eget café! I den här artikeln listar vi det viktigaste att tänka på när du ska öppna café. Redo? Häng på!
Entreprenörskap > Starta café
Vad krävs för att starta och driva ett café?
Utbildning, kompetens och erfarenhet
I cafébranschen hittar vi människor med olika typer av bakgrund. Baristor, kallskänkor, bagare och personer med servicebakgrund är vanligt, men det är samtidigt en instegsbransch där många har sin första anställning, framförallt under sommarmånaderna.
Att ha erfarenhet av branschen är något som ofta nämns när det kommer till framgångsfaktorer för den som ska starta café.
Att känna till vardagen, de utmaningar som kan uppstå och hur du bäst prioriterar i ett stressig situation är bra kompetenser att ha med sig in i sitt företagande.
Du behöver också sätta dig in i de tillstånd och regler som gäller för den här typen av business.
Saknar du utbildning och erfarenhet av cafébranschen, men drömmer om ett eget café på sikt? Ett hett tips är att hitta ett extrajobb på ett kaffeställe med en nisch du gillar, eller spana in utbildningar som kan hjälpa dig i jakten på din företagsdröm.
Ett annat tips är att kroka arm med en riktig caféninja. Att starta företag tillsammans med andra också en väg framåt!
Lär känna marknaden och hitta din grej
Det finns mängder av kaffeälskare och fikasugna människor, det kan vi vara överens om. Men på många orter finns det också en uppsjö av caféer och kaffeställen. Resultatet? Det är många aktörer som tävlar om kundernas uppmärksamhet.
Genom att analysera dina konkurrenter och hålla koll på trender inom branschen, kan du hitta din nisch och mer tydligt lära känna den tänkta målgruppen och vilka behov de har.
Vilka andra caféer finns i området, vad erbjuder de och vilken målgrupp vänder sig de till? Finns det produkter/tjänster som är efterfrågade som ingen annan erbjuder?
Ett tips är att besöka ställena fysiskt, men också spana in deras sociala medier och webbplatser. På så sätt kan du få hjälp att hitta saker där du kan få just ditt ställe att sticka ut från mängden.
Lästips: Starta eget företag - steg för steg!
Starta och öppna café från grunden eller köpa ett befintligt?
När du bestämt dig för att öppna cafe ställs du inför valet att antingen börja från grunden, eller köpa ett redan etablerat företag. Båda alternativen har sina fördelar och nackdelar. Här listar vi vad du kan ha i åtanke när du väljer:
Starta café från grunden
Att starta ett café från grunden innebär att du bygger upp verksamheten helt från noll. Detta kan vara en spännande möjlighet att skapa något unikt som formas helt utifrån dina egna tankar och idéer.
Fördelar:
- Du har friheten att bestämma allt! Här snackar vi allt ifrån koncept och inredning till meny och leverantörer.
- Du kan skapa ett unikt café som särskiljer sig från konkurrensen
- Du kan anpassa investeringar och kostnader utifrån dina egna prioriteringar och budget
Nackdelar:
- Att bygga upp ett café från grunden tar tid och kräver mycket arbete, allt från att hitta rätt lokal till att få alla nödvändiga tillstånd.
- Startkostnaderna kan vara betydande eftersom du behöver köpa utrustning, möbler och lager från början.
- Det finns en högre risk eftersom du börjar från noll och måste bygga upp en kundkrets från grunden.
Testa din affärsidé
Med vår mall blir det lättare att gå från idé till verklighet. Skapa din affärsplan gratis!
Köpa ett befintligt café
Att köpa ett redan etablerat café kan vara ett snabbare och mindre riskfyllt sätt att komma igång. Det innebär att du tar över en verksamhet som redan har en kundkrets på plats, men också t.ex utrustning och personal.
Fördelar:
- Du får tillgång till en redan etablerad kundkrets vilket kan ge en omedelbar intäkt.
- Det finns redan fungerande system och rutiner för drift vilket kan spara tid och energi.
- Med en befintlig verksamhet har du en bättre uppfattning om lönsamhet och marknadsläge.
Nackdelar:
- Det kan vara svårt att ändra vissa aspekter av verksamheten som redan är etablerade och som kunderna är vana vid.
- Kostnaden för att ta över kan vara betydande beroende på caféets rykte, läge och lönsamhet.
- När du väljer mellan att starta ett café från grunden eller köpa ett befintligt bör du överväga vad du har för budget, hur mycket tid du vill lägga ner på att etablera caféet, vilka risker du vill ta och hur viktigt det är för dig att kunna forma caféet enligt din vision.
Location, location, location...
Oavsett om du startar ett café från grunden eller köper ett befintligt gäller det att hitta ett bra läge. Finns din målgrupp där, vilka konkurrenter finns i närheten, hur mycket folk rör sig i området?
Gör din research för att ta reda på hur läget kan påverka framtidsutsikterna för just ditt café.
Lästips: Har du egenskaperna som krävs för en entreprenör?
Läge är bra att tänka på när du ska starta café.
Vad kostar det att starta ett café?
Svaret vi alla går och väntar på, eller hur? Det är svårt att sätta en exakt siffra på vad det kostar att starta upp ett café, men räkna med alltifrån 500 000 kronor till flera miljoner kronor.
Att förstå kostnaderna för att starta ett café är en viktig pusselbit i att bygga en hållbar affärstrategi framåt. Här har vi listat ett gäng kostnader som du kan förvänta dig när du startar ditt café.
Initiala investeringar
- Lokal och hyra
Hyra eller köp av lokal, deposition och eventuella ombyggnader. - Inredning och utrustning
Möbler, köksutrustning, kaffemaskiner och kassasystem. - Licenser och tillstånd
Kostnader för att erhålla nödvändiga licenser och tillstånd. - Marknadsföring och lansering
Utgifter för marknadsföringsmaterial och kampanjer.
Återkommande utgifter
- Löner och personal
kostnader för att anställa barista, servitörer och kockar. - Råvaror och förnödenheter
Inköp av kaffe, råvaror, förpackningar och rengöringsprodukter. - Hyra och drift
Lokalhyra, driftskostnader såsom el, vatten, värme och skadedjurskontroll. - Marknadsföring
Marknadsför ditt café på webben, sociala medier och i ditt närområde. - Försäkringar och skatter
Kostnader för företagsförsäkring, arbetsgivaravgifter och skatter.
Lästips: 5 tips för bättre budgetering
Starta café – tillstånd och regler att ha koll på
Att förstå de lagliga kraven och tillstånden som krävs för att öppna och driva ett café är viktigt. Här är några av de viktigaste att ta med i beräkningen:
- Serveringstillstånd
Du behöver vanligtvis ett serveringstillstånd för att servera mat och dryck. Ska du sälja alkohol? Då behövs även ett alkoholtillstånd. - Företagsregistrering
Registrera ditt café som ett företag hos Bolagsverket och Skatteverket. Du kan välja företagsform vid registrering. - Hygienkrav
Ta reda på vilka hygienkrav som gäller för dig som ska driva café. Det handlar om hantering av livsmedel, rengöring av köksutrustning och regelbundna inspektioner. Bra och matnyttig information om detta hittar du på Livsmedelsverkets webbplats. - Arbetsmiljö- och arbetstidskrav
Se till att du följer lagstiftningen när det gäller säkerhet, hälsa och arbetstider för dina anställda. Här är Arbetsmiljöverkets webbplats en guldgruva! - Brand- och bygglovKontrollera om ditt café uppfyller kraven för brand- och bygglov. Det kan innebära brandskydd, nödutgångar och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning.
- Lös bokföringen
Alla företag ska enligt lag sköta bokföring och redovisning. Det behöver inte vara någon big deal. Antingen provar du att själv sköta bokföringen, eller så tar du hjälp av en redovisningskonsult.
Vi hjälper dig med din företagsdröm
Har du den där perfekt affärsidén men vet inte hur du ska gå vidare? Låt oss vara ditt bollplank!
Innan du startar café - ha en plan och håll dig till den!
Innan du signar kontrakt på en mysig lokal eller börjar leta efter det ultimata receptet på kardemummabullar, är det förstås viktigt med en plan.
Med allt det vi nu gått igenom i åtanke - fundera nu på vad du har för mål med din caféve
rksamhet och vilka förutsättningar du har att jobba med, både i form av ekonomi, kunskap och kontaktnät. Tänk på det här:
Sätt upp tydliga mål
Definiera vad du vill uppnå med din verksamhet, både på kort och lång sikt. Fundera över vad din vision är samt vilka värderingar och ambitioner som ska avspeglas.
Vill du skapa ett mysigt kvarterskafé eller ett trendigt ställe som drar en större publik? Al
lt det här är det bra att få ner på pränt redan vid planeringsstadiet.
Du behöver även börja fundera på mätbara mål, så att du kan se resultatet av ditt arbete längs företagsresans gång.
Gör en budget
Räkna ut hur mycket pengar du behöver för att komma igång - ta hjälp av avsnittet ovan för att få en översikt över vilka kostnader som kan ingå i den här typen av business.
Kom ihåg att inkludera kostnader för hyra, utrustning, inventarier, initialt lager, marknadsföring och personal. Och du! Ta även med löpande och oväntade kostnader i beräkningen.
Skriv en affärsplan
Skapa en affärsplan som täcker alla aspekter av din verksamhet, från affärsidé, marknadsanalys och konkurrens till ekonomiska prognoser. Affärsplanen är tänkt som ett levande dokument, en slags övergripande roadmap för dig och ditt företagande.
Affärsplanen är också en viktig komponent när du träffar banken och andra investererare. Håll hårt i den!
Hur driver jag mitt café framåt? 5 avslutande tips
Några sista goda råd på vägen!
Rekrytera med hjärtat
Hitta personal du har förtroende för och som delar din bild av kundservice.
Har du och din personal kul på jobbet och en fin sammanhållning, så kommer det med allra högsta sannolikhet spilla ut över kundernas upplevelse.Satsa därför på att skapa en sund arbetskultur!
Kvalitetssäkra
Du har mycket på vinna på att vara lyhörd inför kundernas behov och önskemål. Håller du en hög standard på allt ifrån kundservice till mat, kaffe och lokal, är det mycket troligt att dina kunder hjälper till att sprida ordet till andra.
Utvärdera regelbundet dina menyalternativ och se till att råvarorna är färska och av hög kvalitet.
Digital marknadsföring är smart
Syns du inte så finns du inte brukar man höra, och det ligger något i det. Tricket ligger i att synas i just rätt ögonblick, alltså när kunden gör sin research på sociala medier eller på Google.
Med ganska små knep har du mycket att vinna. Se till att ditt företag och dina öppettider syns på Google My Business. Ett bra tips är också att skapa ett företagskonto på Instagram och Facebook.
Med det kommer också annonseringsmöjligheter som ger dig möjlighet att nå ut utanför din vanliga följarbas.
Lästips: Marknadsföring i sociala medier - så lyckas du!
Ta hand om dina kunder
Kan någon form av lojalitetsprogram vara något att erbjuda dina kunder? Stämpelkort på kaffe, var tionde kopp gratis? Rabattkupong att dela med sig av till en vän?
Fundera på vad som passar din målgrupp bäst.
Våga be om hjälp!
Företagarlivet bjuder både på fantastiska möjligheter men ibland även utmaningar, förbered dig på båda delarna och sätt realistiska förväntningar.
Kanske kan du hitta en mentor, bolla idéer med en rådgivare på Nyföretagarcentrum eller hitta stöttning i en redovisningskonsult.