Vad är trygg e-handel?

En företagare som jobbar med att trygga sin e-handel.

Det ska vara lika tryggt för din kund att handla online som i affären hemma på hörnet. Ett sätt att trygga din e-handel är att certifiera nätbutiken med en trygghetsstämpel. Men vilken stämpel ska du välja, vilka krav måste du uppfylla och vad kostar det egentligen att vara certifierad? 

Försäljning och marknadsföring > Trygg e-handel

Så lever du upp till kraven på säker e-handel

Konkurrensen inom den digitala detaljhandeln har ökat stort de senaste åren i Sverige. Det räcker ofta inte längre med en snygg nätbutik, smart marknadsföring och trevlig kundservice. Din nätbutik måste kunna övertyga konsumenten om att det är tryggt, enkelt och snabbt att handla hos dig. Trovärdighet har blivit A och O inom e-handel.

Trygghet viktigt vid köp
Hur kan du då som e-handlare vinna kundens förtroende och skapa en nätbutik som både är trygg och genererar affärer? En metod är att kvalitetsstämpla sin webbshop med så kallad e-handelscertifiering. Här presenterar vi grunderna, för exakta kriterier gå in på Svensk Digital Handel och Svensk Distanshandel eller Nordisk E-handelscertifiering.

 Tips: Skapa en hemsida på några minuter i Visma Website! Vill du sälja på nätet ska du ta en titt på Visma Webshop, smidigt kopplat till bokföringsprogrammet Visma eEkonomi.

E-handelscertifiering för trygg e-handel - så fungerar det

För dig som bedriver e-handel finns det redan flera lagar du måste följa, framför allt e-handelslagen och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Utöver detta har det uppstått en möjlighet att certifiera nätbutiker med en sorts digital kvalitetsstämpel. Kraven för att bli certifierad handlar som regel om att ha med rätt företagsuppgifter, ha en viss tillgänglighet på kundservice, ge leveransbesked och erbjuda ångerrätt – kort sagt att uppfylla rådande svensk lag om e-handel med råge.

Två konkurrenter om certifiering
I gengäld mot att din nätbutik uppfyller vissa krav och betalar in en certifieringsavgift, får din nätbutik stoltsera med trygghetslogotyp och ett intyg på att den uppfyller villkoren för säker e-handel.

Det finns i dag två stora leverantörer av e-handelscertifering: Trygg e-handel och Certifierad e-handel. Trygg e-handel drivs av Svensk Digital Handel och Svensk Distanshandel, medan Certifierad e-handel ägs av Nordisk E-handelscertifiering. 

Skapar förtroende
Fördelarna med e-handelscertifering enligt de båda leverantörerna är att du som företagare kan intyga för dina kunder att din nätbutik är säker att handla i. Något som anses inge förtroende hos dina kunder när de ska bestämma sig för köp. 

Trygg e-handel och Certifierad e-handel – en kravjämförelse

Trots två konkurrerande certifieringar på marknaden ställs mycket likartade krav på nätbutiker. Certifierad e-handel, den för tillfället mindre aktören i sammanhanget, har lagt extra fokus på krav om schysst marknadsföring och att du som företagare inte spammar din kunder. Det kostar enligt uppgift mellan cirka 3 000 och 6 500 kronor om året att driva en certifierad nätbutik.

Kravställning

Trygg e-handel

Certifierad e-handel

Konsumenträtt

 

 

Finansiell stabilitet

 

 

Betalningssäkerhet

 

 

Anti-spam policy

 

 

Behandlar klagomål online

 

 

Detta är en översikt. För exakta kriterier kontakta Svensk Digital Handel och Svensk Distanshandel eller Nordisk e-handelscertifiering.


Checklista: Uppfyll kraven om trygg e-handel på egen hand

Den digitala kvalitetsstämpelns vara eller icke-vara för nätbutiker har debatterats flitigt genom åren: Kostnaden för kvalitetsstämpeln, leverantörernas intresseoberoende och certifieringens betydelse för försäljning. Vad de flesta tycks vara överens om är att certifieringen ställer sunda krav på nätbutikerna, krav som både myndigheter och konsumenter vill att företagen ska leva upp till.  Här är kraven på trygg e-handel som du kan uppfylla på egen hand.

Lagar och regler

  • Du bryter inte mot svenska lagar som gäller för e-handel
  • Du följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Företagsekonomi

  • Du har inte ansökt om eller hamnat i konkurs.
  • Du är inte på ekonomiskt obestånd, till exempel innehar relevanta betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.

Säkerhet

  • Nätbutiken använder sig av krypterad TLS/SSL-anslutning när känsliga kunduppgifter skickas eller visas, till exempel vid kortbetalning.
  • Enligt lagen om elektronisk kommunikation informerar du om användningen av och syftet med cookies, om du använder det på din sajt.
  • Du lovar att inte lämna ut kunduppgifter som e-postadresser eller annan känslig information till tredje part utan kundens uttryckliga medgivande.

Kundservice

  • Du åtgärdar allvarliga kundklagomål och informerar tydligt om vad som gäller vid ångerrätt och reklamation, samt vilka eventuella varor som ångerrätten inte gäller för.
  • Du svarar på all kommunikation inom rimlig tid. Förfrågan om beställning eller köp under helgfria vardagar besvaras inom 48 timmar från det att du mottagit kundförfrågan. Dröjer du med svar informerar du om detta, anger orsak och tidsuppskattar svarstiden.
  • Du publicerar företagsnamn, organisationsnummer, företagsadress, e-post och telefonnummer på sajten.
  • Nätbutikens öppettider för kundservice framgår på sajten.
  • Kunden kan alltid kontakta en säljare för reklamation, ångerrätt eller annan hjälp kring beställning. Du informerar om eventuella undantag för återbetalning vid ångerrätt, returrätt och fraktkostnader.
  • När ångerrätt gäller får kunden hela beloppet återbetalt med samma betalningssätt som vid köp inom 14 dagar från det att du mottag meddelandet. Kunden står dock för returfrakten.

Marknadsföring

  • Du mejlar inte ut nyhetsbrev till kunder som avregistrerat sig från detta.
  • Du påstår inte saker i din marknadsföring som du inte har täckning för.

Beställning

  • Du använder dig inte av missvisande prisuppgifter, eller förvirrande beskrivningar av dina produkter eller tjänster.
  • Du visar om en vara finns i lager eller ej.
  • Du förtydligar om en produkt eller tjänst inte går att använda i Sverige.
  • Du visar totalpriset för en beställning på din sajt, inklusive moms och övriga skatter, avgifter och totala leveranskostnader.
  • Du informerar kunden om att denne godkänner villkoren för köpet i anslutning till köpknappen, samt om eventuella kostnader tillkommer efter köpet. Köpvillkoren e-postas till kunden inom rimlig tid efter bekräftat köp.
  • Du informerar kunden om betalningsalternativ och leveransvillkor tidigt i beställningsprocessen. Oavsett om din nätbutik eller externa sajt hanterar kortuppgifter, ska säljande parten uppfylla kraven för PCI DSS och använda SSL-certifikat.
  • Du informerar kunden om leveranstid vid köp. Om inget annat framgår mottar kunden leveransen inom 30 dagar. Sker förseningar informeras kunden, orsak anges och ny leverans tidsuppskattas.
  • Du får inte sälja till minderåriga utan målsmans godkännande.

Källa: Trygg e-handel, Certifierad e-handel


 

Lär dig mer om e-handel

Tips! Jobba enkelt med näthandel och bokföring

Jobba online, sälj med Swish eller andra betallösningar i Visma Webshop och låt en direktkoppling till ekonomiprogrammet Visma eEkonomi underlätta din administration. Besök också vår temasida om e-handel.

Lev ut din passion

Här är bokföringsprogrammet för dig som driver företag eller som har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu. Bokföringen puttrar på tryggt och säkert i bakgrunden och skapas av sig självt, simsalabim.

Visma eEkonomi

Lev ut din passion