Det har kanske aldrig varit mer lägligt än i dag att starta webbshop. Med en snygg och säljande webbshop säljer du dygnet runt och ökar din marknad mot nya kunder. Här är allt du måste tänka på för att starta företag med nätbutik.
Entreprenörskap > Starta webshop
Innan du väljer att starta nätbutik bör du fundera över syftet med den. Vill du sälja varor och tjänster online eller bara informera om ditt företag? I det senare fallet kanske det är bättre att satsa på en informativ hemsida utan e-handelsfunktion.
Hemsida till företag - 5 anledningar varför du ska ha en
Din webbshop kan både användas för att föra dialog med befintliga kunder, attrahera nya kunder och fungera som komplement till din fysiska butik, om du har en sådan. Det blir allt mer populärt att erbjuda rabatterade priser via sin webbutik och använda sin fysiska butik som skyltfönster eller "provrum". Många kunder tycker om att prova och se på varor i fysisk butik och sedan i lugn och ro beställa sina varor online.
Erbjudande: E-handel med bokföring Sälj på nätet dygnet runt. Bokföring och fakturering ingår. Nätbutiken har direktkoppling till bokföringen. |
Gör upp en budget för din webbshop. Vad får det kosta ditt företag att starta nätbutik? Hur stor försäljning räknar du med? Behöver du ett större varulager eller kan du kanske till och med sköta lagret hemifrån din bostad? Vad kostar frakten och emballaget?
Besök vår temasida om e-handel
Tänk efter vid val av domän
Du kommer att behöva en eller flera domäner för att starta webbutik. Här är några viktiga tips du bör fundera på:
1. Det är ofta klokt att välja samma domännamn som ditt företagsnamn, för att undvika förvirring bland kunder. Namnet ska vara lätt att komma ihåg, enkelt att stava och uttala. Det får gärna vara unikt och sticka ut från mängden. Gör en googling och se om du redan har konkurrens på namnet du funderar på att använda. Planerar du på sikt att även sälja till utlandet? Vad blir då motsvarande domännamn på engelska?
Lästips: Domännamn – söka, välja & köpa domän (komplett guide)
2. Domänen bör innehålla ett eller flera av dina viktigaste sökord för webbshopen. Använd Google Ads Sökordsplanerare eller Google Trends för att se vilka sökord som dina kunder googlar på när de letar efter den vara eller tjänst du erbjuder. Välj det mest attraktiva och lovande sökordet i ditt domännamn och gärna även i ditt företagsnamn.
Relaterad läsning: SEO-tips för företag med (eller utan) e-handel
3. Behöver du en eller flera domännamn? Ibland kanske du vill skapa ett kortare domännamn till din webbutik under kampanjer eller mässor. Tänk också på att minska risken för att någon annan registrerar samma domännamn under annan domänändelse. Om du registrerar www.båtbutiken.se kan en konkurrent fortfarande registrera www.batbutiken.se eller www.batbutiken.com. Vill du gardera dig kan du registrera vanliga domänändelser som .se, .com och .nu till din nätbutik. Större företag brukar också säkra domäner som ofta felstavas av sina kunder, för hur var det nu – www.clasohlson.se eller www.claesohlson.se? Vanliga felstavningar kan driva mycket trafik från en populär nätbutik.
"En mer avancerad nätbutik bör bland annat kunna skapa rabattvaror, varukampanjer och flera prislistor för olika kundgrupper."
Hur ska din webbshop fungera och se ut?
En webbutik kan vara väldigt enkel eller väldigt komplex under skalet av webbdesign. En standardlösning som Visma Webshop fungerar utmärkt för att snabbt starta en mindre webbshop som är enkel att bygga och underhålla.
Planerar du sälja stora mängder varor och behöver ett större lager för att driva företaget, kan en mer kraftfull lösning som Visma Webshop + vara ett bättre alternativ. En mer avancerad nätbutik bör bland annat kunna skapa rabattvaror, varukampanjer och flera prislistor för olika kundgrupper.
Funderar du på en gratis webbshoplösning? Läs då här vilka utmaningar det kan innebära
Smarta funktioner i all sin ära, men det viktigaste är trots allt att din nätbutik är tydlig och lättnavigerad. En bra webbshop ska locka besökaren till att göra en handling på sajten, till exempel att läsa mer om intressanta varor och spara dem som favoriter inför ett köp. En effektiv webbutik lockar besökare tillbaka till sajten för mer och fräsch information.
En butik på nätet bör alltid vara uppdaterad och aktuell för kunderna. Därför är det viktigt att du håller ett aktuellt varulager, presenterar de viktigaste och hetaste varorna på startsidan och uppdaterar med ny information om dina erbjudanden. Ett annat sätt att öka aktualiteten och trafiken till din sajt är att låta kunderna ge omdömen om dina varor och din sajt. Ta dessa recensioner till dig för att hela tiden utveckla och forma din webbshop.
Tips! Jobba enkelt med e-handel och bokföring Jobba online, sälj med Swish eller andra betallösningar i Visma Webshop och låt en direktkoppling till ekonomiprogrammet Visma eEkonomi underlätta din administration. Besök också vår sida om e-handel. |
Få dina besökare att stanna
Besökare kommer inte bara till en nätbutik för att handla. De söker ofta information om en vara eller tjänst de är nyfikna på. Varor kan dessutom sällan existera på egen hand, utan tillhör ofta en livsstil eller ett sätt att leva på, som gör varorna aktuella och intressanta för kunderna. Detta är också nyckeln till hur du kan starta en webbshop som lockar kunder till återbesök och merförsäljning.
Sprid din kunskap och ditt intresse inom det område du säljer erbjudanden. Om du öppnar en skoaffär på nätet, blogga om ditt intresse för skomode och hur man underhåller sina skor för att få dem att hålla längre. Säljer du inredning kan du starta en bildkanal på Instagram eller Pinterest för att skapa följare. Följare som kan bli morgondagens kunder. Du kan också själv vara aktiv i relevanta forum och delta i diskussioner i ämnen som gränsar till ditt företags verksamhet.
En levande webbshop bör alltså ha god integration med sociala medier där du kan skapa en lockande och intressant närvaro. I din webbutik är det viktigt att hålla sajten beskrivande och tydlig med bilder på människor och produkter. Använd beskrivande bildtexter. Texterna på din sajt bör både vara sådant som kunderna vill läsa om innan de gör ett köp, men också innehåll som sökmotorer tydligt visar att besökare söker efter på webben.
"Med gratisverktyget Google Ads Sökordsplanerare kan du se vilka sökord och söktermer som dina potentiella kunder faktiskt googlar på."
Utnyttja sökmotorernas verktyg
För att din sajt ska ranka så högt i Google som möjligt på viktiga sökord, bör du regelbundet sökordsoptimera din webbshop. Med gratisverktyget Google Ads Sökordsplanerare kan du se vilka sökord och söktermer som dina potentiella kunder faktiskt googlar på. Skapa ett ordmoln av viktiga sökord till din webbutik. Rangordna sökorden – vilka är heta och vilka är mindre heta? Anpassa texterna på din sajt så att de täcker in affärskritiska sökord.
Med Google Trender kan du även se när i tid som dessa sökord är som mest populära. Hur många söker till exempel efter "nobelfest" under maj månad? När peakar sökordet "höstkläder"? Ska du välja att döpa en produktsida till "fars dag-present" eller "fars dag-gåva"?
Det kan visa sig vara mycket lönsamt att hänga på trendord som dyker upp i sökningar på Google. Aktuella tv-program, samhällsfenomen och kändisbröllop – i princip alla populära händelser i samhället kan trigga människor att förändra sitt sökbeteende på webben. Klassiskt tidsbundna trendord som är kända för att lyfta försäljningen bland företag är julklappar, påskgodis, fars och mors dag, alla hjärtans dag och midsommar.
Glöm inte viktig information
För att kunden ska våga handla i din webbshop måste den innehålla tydlig information om hur det går till att handla – från ett köp till en eventuell reklamation. Du kan använda webbutikens sidfot för att presentera företagets kontaktuppgifter, copyright, länkar till sociala medier och information om att din sajt använder cookies. Din sajt är inte laglig om den använder sig av cookies utan att informera om det. Nu är dessutom nya Dataskyddslagen, GDPR, i kraft. Det kan vara dags att ta en andra titt på din e-butik. I den här artikeln funderar vi omkring samtycke, informationsansvar och lite annat.
Var tydlig med fraktkostnaden. Om du erbjuder fraktfritt bör det lyftas fram som ett mervärde för dina kunder. Erbjuder du kortbetalning, postförskott, överföring till bankkonto, Payson/PayPal eller köp mot faktura? Vad kostar i så fall dessa betalningsalternativ? Du bör också ange hur lång tid det tar att få en vara. Som tumregel bör du erbjuda snabba leveranser, en viktig aspekt av en säljande webbshop.
Funderar du på att certifiera din nätbutik? Läs vår guide om hur trygg e-handelscertifiering fungerar
Det finns också en del regelverk som du måste följa om du ska starta webbshop. De två viktigaste är e-handelslagen, som skyddar konsumenten när den handlar på nätet, samt distans- och hemförsäljningslagen, som reglerar din e-handelsverksamhet.
Läs också: Starta eget företag - den kompletta guiden
Lycka till med din webbshop!