Resursplanering i Visma Tid

Full koll på personal-pusslet

Med en smart resursplanering kan du planera hur, när och var dina resurser ska arbeta.

Skärmdump från tid- och projekthanteringssystemet Visma Tid.

Resursplanering för dig med kontrollbehov(?)

Eller kanske snarare för dig som helst vill slippa planera resurser själv. Ett smart resursplaneringsverktyg ger dig full koll på planeringen av projekt, du vet när en medarbetare är fullbelagd eller har tid över och alla medarbetare vet precis vad de ska jobba med. 

Full koll på ALLT

I ditt resursplaneringsverktyg får du en överblick över projekt, affärsmöjligheter, arbetad tid, olika ledigheter och annan frånvaro. Du kan skapa egna anpassade dashboards över projekt, kunder och resurser. Allt för att du ska kunna planera arbetet så effektivt som möjligt.  

Håll koll på prognosen

I din resursplanering ser du all arbetade tid som har rapporterats in på olika projekt, timmarna som kvarstår och vilka uppgifter som blivit klara. På så sätt får du en tydlig prognos över alla projekt och kan avgöra om du behöver planera mer resurser eller prioritera på annat sätt. 

Kan du öka lönsamheten?

Oftast kan du det. Men du behöver få veta hur. I din resursplanering matchas arbetsorderna mot resurser och arbetstider vilket gör att du ser tydligt när en anställd är tillgänglig eller fullbelagd. Dina resurser får en jämnare arbetsbelastning och du kan planera debiteringsgraden på olika projekt. Win win för alla. 

Mobil som visar resursplanering i Visma Tid.

Ledighetsplanering med extra allt

Nu slipper du tjata på dina anställda och hålla koll på postitlappar eller leta efter mejl. All ledighet och frånvaro samlas nu i din resursplanering. Och du kan äntligen planera hela företagets bemanning. 

Ledighetsansökan rakt in i resursplaneringen

Dina anställda skickar in sin ledighetsansökan direkt i programmet och frånvaron landar direkt in i resursplaneringen där den kan godkännas. På så sätt har ni alltid koll på aktuella ledigheter och hur bemanningen ser ut. 

Få bättre koll på frånvaro

När en anställd blir sjuk, behöver vabba eller har annan frånvaro kan hen göra sin frånvaroanmälan direkt i programmet, eller varför inte mobilen. Återigen, ni får full koll på aktuell frånvaro och kan enkelt pussla om era resurser så att ni täcker upp där det behövs.

Mobiler som visar resursplanering i Visma Tid.

Registrera närvaro och frånvaro i mobilen

Aldrig blir resursplanering så enkel som när anställda registrerar sin arbetstid eller frånvaro själv. Och när det dessutom går att göra i mobilen. Vilken dröm! 

Rapportera arbetade timmar

Anställda kan registrera sina arbetade timmar direkt i mobilen. Både ordinarie arbetstimmar, men också övertid. Och såklart kan ni välja om timmarna ska läggas på projekt och debiteras kund eller ska läggas som interntid. 

Registrera frånvaro

När en anställd blir sjuk eller behöver registrera annan frånvaro gör hen det direkt i mobilappen och informationen går rakt in i er planering. Snabbt och enkelt för den anställde, som inte behöver öppna datorn och logga in i programmet och smidigt för dig som sitter med resursplanering.

Så funkar programmet – på 87 sekunder

Bli introducerad till programmen och de viktigaste funktionerna i vår film.

Tidrapporteringssystem

Visma Tid Smart

229 kr/mån

Vill du köpa direkt? Skapa ett gratiskonto och slutför ditt köp i programmet.

  • Tidredovisning för faktura- och löneunderlag
  • Projekthantering
  • Fullfjädrad app
  • Enkel uppföljning

Projektplaneringsverktyg

Visma Tid Pro

389 kr/mån

Vill du köpa direkt? Skapa ett gratiskonto och slutför ditt köp i programmet.

Allt från Tid Smart

  • Komplett projekthantering
  • Verktyg för planering av din personal
  • Överblick över hela säljprocessen
  • Offerter med digital signering
  • Lagra dokument digitalt
  • Budget, uppföljning, utvärdering och analys

Visma Tid
Smart
Pro

Tidrapportering

Attest

Enkel attestering med möjlighet till attestering i flera steg; projektledaren attesterar tiderna på sina projekt och attestansvariga attesterar tiderna för sina medarbetare.

Flexbank

Tidsaldot justeras automatiskt om du arbetat mer eller mindre än du skulle ha gjort och programmet håller koll på detta via tidbanken.

Frånvaro & frånvaro i period

Enkel hantering oavsett om du registrerar frånvaro per dag eller under en period.

Interntid & arbetsmoment

Allt som registreras i programmet behöver inte ske via projekt, därför erbjuder Visma Tid bra flöden för att hantera interna registreringar och moment.

Intranät

Via flödet Nyheter & rutiner blir delningen av intern information en barnlek!

Kvitto & företagsinköp

Registrera inköp som gjort för projektets räkning för att få korrekta kostnader samt underlag för löne- och fakturaunderlag. Självklart finns det även möjlighet att få ut bokföringsunderlag för dessa för att förenkla bokföringen.

Körjournal

Slipp en manuell journal i tjänstebilen! I Visma Tid sammanställs informationen direkt systemet utifrån de registreringar som görs på bilen.

Lönetillägg & ersättningar

Ob-ersättning och jour-risktillägg registrerar medarbetaren snabbt och enkelt.

Maskin & utrustning

Missa inte att ta betalt för maskintiden! Du registrerar tiden som maskinen använts och blir på det sättet automatiskt underlag för vidare fakturering.

Milersättning lön

Den anställde registrerar de sträcka som de kört och hamnar automatiskt på löneunderlaget.

Privata utlägg

Utlägg som den anställde ska få utbetalt för registreras enkelt via app eller webb och blir sedan underlag för löneutbetalningen.

Integration & samarbete

Fördelning projekt och resultatenhet till lön

Genom registreringarna som dina medarbetare gör får du enkelt fördelning av resultatenhet samt projekt.

Löneunderlag

Utifrån de tidsregistreringar och utlägg som dina medarbetare får du enkelt ut ett löneunderlag som du läser in till ditt löneprogram. Slipp manuella knapptryck och minska risken för fel!

Integration mot Visma eEkonomi eller Visma Administration

Genom den smidiga integrationen kan du enkelt få över information om fakturaunderlag eller andra ändringar som du gör i kontakt eller projektregister.

API-integration

Vi har massor av integrationsmöjligheter.

Samarbete med redovisningsbyrå (partnerportal)

Din byrå har möjlighet att skapa en kostnadsfri partnerportal som gör det möjligt för er att enkelt samarbeta på den nivå som passar er!

Projekt & fakturering

Debitering

Debitera enkelt kunden för tiden och övriga kostnader i projektet. Du får full överblick över vad som är debiterbart och ej debiterbart och kan följa upp så att det läggs tid på rätt saker.

Elektronisk signering av dokument

För de filer du laddar upp på projektet erbjuder vi e-signering så att du enkelt kan skicka dessa till kund. Självklart finns det möjlighet för signering via bankid för extra säkerhet. Du följer signeringsflödet hela vägen, kan följa upp om dokumentet inte signeras och skicka påminnelse om signering inte genomförts.

Fakturering med fastpris, löpande fakturering & flexibel prissättning

Välj den prissättning som passar dig! Arbetar du med fastpris kan du enkelt välja om allt ska ingå i fastpriset eller om ex utlägg ska debiteras separat. Välj om du vill sköta prissättningen genom generella prislistor eller via prissättning per aktivitet eller medarbetare.

Materialåtgång

Håll koll på hur mycket material du använt på projektet för att hålla koll på kostnaden samt få underlag till fakturering mot kund.

ÄTA (bygg)

Möjlighet att skapa ÄTA-projekt för att särskilja dessa från ursprungsprojektet. Du kan dessutom välja om du vill följa upp det enskilda ÄTA-projektet eller alla projekt som ligger under ett samlingsprojekt.

Planering & uppföljning

Budget/Kalkyl

Möjlighet att skapa ekonomisk budget i flera versioner för att följa upp projektet hela vägen. Gör en kalkyl för arbetade timmar totalt, per deltagare eller per aktivitet, genom att lägga till varningar kan du även få en upplysning om rapporterade timmar överstiger ett visst antal.

Standardrapporter

Med våra rapporter blir din uppföljning enklare och du har full översikt för att underlätta projektredovisningen.

Analysverktyg

Med vårt analysverktyg kan du enkelt analysera tiden efter dina behov. Filtrera fram det som är intressant för din verksamhet och skapa mallar om det är analyser du vill göra varje månad.

Projektplanering via uppgifter och checklistor

Använd de smarta uppgiftstavlorna som bygger på Kanban-metoden och få total överblick över uppgifterna inom projektet. Ha full koll på att allt löper på enligt plan och följ upp varje uppgift genom estimat och nedlagd tid.

Samlingsprojekt

Genom att arbeta med samlingsprojekt följer du enkelt upp flera projekt gemensamt både när det gäller lönsamhet, tid och uppgifter.

Säljstöd och offertverktyg

Hantera allt från första kontakt till offert och genomfört uppdrag! Säljtavlan ger dig full överblick över dina affärer och du riskerar aldrig att något faller mellan stolarna! Signering av offerten kan självklart ske elektroniskt och när det blir en affär skapar du enkelt ett projekt utifrån affärsmöjligheten.

Resursplanering

Slipp exceldokument när du ska planera dina resurser! Genom vår resursplanering får du fullständig överblick över beläggning och dina anställdas tid.

Avtalshantering

Ditt eget digitala arkiveringsskåp där du har allt samlat på ett ställe oavsett om det rör interna eller externa avtal. Du kan enkelt lägga till ett bevakningsdatum för att få en påminnelse på din startsida om avtalet behöver förnyas och signeringen av avtalet sker digitalt och enkelt.

Integrationer & tillval

Visma eEkonomi Fr. 139 kr/mån Fr. 139 kr/mån
Visma Administration Fr. 448 kr/mån Fr. 448 kr/mån
Påminnelse via sms 1 kr/per sms 1 kr/per sms
E-signering av dokument Fr. 16 kr/st Fr. 16 kr/st
Kvittotolkning 99 kr/mån 99 kr/mån

Mobilapp

iOS och Android

Via den smarta appen kan du snabbt och enkelt registrera dina tider och utlägg var som helst, när som helst.

Språkstöd för engelska i appen

Appen finns tillgänglig på engelska vilket gör den lättanvänd oavsett vilket språk som föredras.

Prova gratis

Prova ett komplett system för tidrapportering med app gratis. Du får vår tidrapportering-app när du köper Visma Tid Smart eller Pro.

Prova Visma Tid gratis

Snacka med oss

Vi visar gärna tidprogrammets fiffiga funktioner och smarta finesser. Boka gratis rådgivning med en av våra säljare för att hitta den lösning som är tiptop för ditt företag!

Boka gratis rådgivning

Andra smarta funktioner i ditt resursplaneringsverktyg

Komplett löneunderlag

Eftersom allt underlag om arbetade timmar, övertid, frånvaro etc redan är registrerat på olika projekt kan du enkelt ta ut ett komplett löneunderlag som du sen importerar i ditt löneprogram. 

Schyssta fakturaunderlag

I programmet registrerar du inte bara arbetade timmar på varje projekt. Du kan också registrera materialåtgång, restider, maskinhyra etc. Allt som du kan tänka dig ska läggas på projekt och debiteras kund. Komplett fakturaunderlag redo att importera i ditt ekonomisystem. 

Smart utläggshantering

Hantera både kvitton, utlägg, traktamente, körjournal och restider direkt i programmet. När anställda registrerat sin rapport och ni attesterat och godkänt läggs underlaget direkt som löneunderlag eller fakturaunderlag på projekt.

För dig som redovisningsbyrå

Om du har kunder med behov av tid- och projekthantering kan du enkelt samarbeta med dem i Visma Tid Smart via partnerportalen i programmet, helt kostnadsfritt. Skapa ett testkonto och välj “Redovisningsbyrå” för att få tillgång till partnerportalen och börja ert digitala samarbete direkt.

Kontakta oss

Maria Johansson, Visma Spcs
Maria Johansson, Visma Spcs

Kan vi hjälpa dig?

Vill du veta hur Visma Tid kan hjälpa dig? Ring oss. Du kan också boka in dig på på en digital visning. Demon är helt kostnadsfri och vi visar programmet och de smartaste funktionerna.

Alltid med Visma Spcs