Funderar du på att starta aktiebolag? Vad kul! Vi vet att det finns lika många frågor som olika begrepp man ska förstå och ha koll på när man ska starta eget. Och kanske extra många när man ska starta aktiebolag. Har du koll på vad ett bankintyg är till exempel? I den här artikeln berättar vi vad bankintyg är, hur det funkar och varför det spelar en avgörande roll för dig som ska starta aktiebolag. Antingen helt på egen hand eller genom ett lagerbolag.
Entreprenörskap > Bankintyg
Vad är ett bankintyg?
När du startar aktiebolag krävs det dels att du har en insats på 25 000 kronor och att du upprättar olika dokument som ska skickas in till Bolagsverket. Ett av de dokumenten är bankintyget. Det är en handling som krävs för att du ska kunna starta aktiebolaget och som intygar att du är kund hos en bank och har en tillgång på 25 000 kr. Det visar även att dessa pengar, ditt aktiekapital, finns insatta på ett konto registrerat i företagets namn. Bankintyget ska skickas till Bolagsverket som i sin tur registrerar företaget.
Läs mer: Starta eget företag – checklista
Bli kund hos oss – få hjälp med bankintyget
Tips! Du vet väl att du kan få hjälp med bankintyget? När du blir kund hos oss får du inte bara ett så kallat lagerbolag (ett färdigt aktiebolag), du får också svar på dina frågor samt hjälp med både registreringen av bolaget och kontakten med Bolagsverket. Vi kan också hjälpa till med bankintyget via vår partner!
Gratis lagerbolag
Du behöver inte köpa lagerbolag. Hos oss är det gratis. Så du är igång med ditt nya AB innan glassen smält.
Vad ska ett bankintyg innehålla?
Se till att bankintyget är original och att det innehåller följande information:
- Bankens namn och telefonnummer
- Ditt föreslagna företagsnamn med tillägget "under bildande"
- Insatt belopp inklusive eventuell överkurs
- Kontonumret där du satte in betalningen av aktiekapitalet
- Att betalningen gäller aktier i det nya bolaget
- Datum när intyget utfärdades
- Om pengar tagits ut från kontot och när det gjordes
Intyget bör också innehålla information om den som utfärdar det:
- Organisationsnummer
- E-postadress
- Stämpel
Du kan använda flera bankintyg för att komma upp i den totala summan som ska betalas för aktierna.
Tips! Så här gör du för att skriva affärsplan
Hur ansöker man om ett bankintyg?
- Ansök hos din bank
Gå till din bank och ansök. Kom ihåg att ta med en giltig legitimation. - Serverlegitimation
Din bank måste ha en serverlegitimation. - Registrera på verksamt.se
Registrera din ansökan via verksamt.se. De skickar den vidare till Bolagsverket. - Ansök om F-skatt
När Bolagsverket har registrerat ditt företag kan du ansöka om F-skatt.
Vem utfärdar bankintyget?
Kontakta din bank och fråga om de kan utfärda bankintyget. Om de inte kan så kan du alltid vända dig till en annan bank som erbjuder den tjänsten.
Du kan även vända dig till:
- ett kreditmarknadsföretag
- ett kreditinstitut inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
Hur lång tid det tar att få ett bankintyg?
Tiden det tar att få ett bankintyg kan variera beroende på den som utfärdar intyget. Det kan ta allt från några dagar upp till ett par veckor. För att få en bättre uppfattning om hur lång tid det tar, kontakta din bank direkt och fråga om deras process och tidsram. Då får du direkt en uppfattning. Smart va? Om du väljer ett elektroniskt bankintyg går det oftast snabbare än med ett pappersintyg.
Vad kostar det?
Att starta ett aktiebolag är förenat med olika typer av kostnader. Inte det roligaste i processen men ack så viktigt att hålla koll på. Så, när du vänder dig till en bank för att få handlingen utfärdad bör du också fråga om det är förenat med en kostnad. Vissa banker tar ut en avgift och då är det bra att veta hur mycket det kommer att kosta.
Är bankintyg avdragsgillt?
Nej, kostnader för att bilda ett aktiebolag, inklusive kostnaden för bankintyget, är inte avdragsgilla. Däremot är kostnader för att driva verksamheten avdragsgilla, även om de uppstår innan företaget är registrerat.
Skicka in elektroniskt bankintyg
Många banker erbjuder möjligheten att få ett elektroniskt bankintyg. De är säkrare och snabbare vilket gör hela processen smidigare. Banken slipper pappershanteringen och du som företagare behöver inte vänta lika länge på att komma igång.
Skicka in bankintyg på papper
Om du inte vill skicka in bankintyget elektroniskt går det att göra det på papper. Kom bara ihåg att det ska vara i original och att det kan ta längre tid för dig att få komma igång med ditt aktiebolag!
Bankintyg vid nyemission i aktiebolag
Om ditt aktiebolag vill öka aktiekapitalet genom nyemission behöver du skicka ett bankintyg till Bolagsverket tillsammans med anmälan om nyemission. För publika aktiebolag kan ett intyg om inbetalning från en revisor användas. Bankintyget ska visa hur mycket pengar som har betalats in för aktierna.
Sammanfattning
Nu vet du förhoppningsvis hur du ska gå tillväga när du ska fixa bankintyget till bolaget. Inte? Då vet vi precis vad du behöver. Genom att bli kund hos oss hjälper vi dig nämligen också med det. Kolla in:
Starta ett aktiebolag
Superenkelt! Så är det att registrera nytt aktiebolag hos oss. Du får ditt företag på 2 timmar.