Du har registrerat ditt företag och skaffat en hemsida. Då är det dags att göra det allra viktigaste, nämligen se till att få betalande kunder. Det är först när du har kunder som du i praktiken har ett företag. Så var exakt ska du hitta dem?
Entreprenörskap > Hitta kunder
Vilka kunder vill du helst ha?
Fundera på vilka som är dina önskekunder och i vilka sammanhang de finns. Notera när du stöter på drömkunder. Kanske finns de i särskilda nätverk eller i ett visst område?
När du listar dina drömkunder finns det olika aspekter att väga in som till exempel vad du tycker är roligast att göra i ditt företag, geografi och vilka du tror kan bli mest lönsamma.
Lästips: Starta eget företag steg för steg - den kompletta guiden
Gräv där du står
Se dig omkring i din närhet. Har du några vänner, bekanta eller kollegor som kan tänkas vilja köpa av dig? Människor i din omgivning kan vara utmärkta första kunder, men se till att du får ärlig feedback och att även de kunder som du känner är betalande sådana.
Låt dina blivande kunder testa erbjudandet
Det kan dock finnas tillfällen då det kan vara befogat att ge bort en vara eller tjänst. En del experter menar att om de produkter du ger bort är bra så kommer folk att både sprida ordet och vilja köpa dem. Andra tillfällen då det kan finnas anledning att ge bort din vara eller tjänst är när du vill ge någon en möjlighet att prova det du säljer.
Samarbeta med andra
Ett annat bra sätt att få kunder på är att du skaffar dig en samarbetspartner som kompletterar dig. Då kan ni förmedla kunder till varandra. Ett exempel kan vara en snickare som tipsar om en målare och tvärtom. Var noga med att din samarbetspartner håller lika hög kvalitet som du eftersom ditt namn och varumärke kommer att förknippas med de du rekommenderar.
Lästips: Bli företagare - allt du behöver veta
Företagskunder? Leta i företagsregister på nätet
Ska du sälja till företagskunder kan du söka på nätet och gå igenom företagsregister. Titta på företagets hemsida och sök bland nyheter och i branschmedia. När du vet vilka företag du vill sälja till behöver du skaffa kunskap om dem. Leta efter ledtrådar som avslöjar om de faktiskt har behov av det du säljer. Men lägg inte för mycket tid på efterforskningar. Du behöver inte kunna hela företagets historia, utan det viktiga är att du vet vad just du kan bidra med till deras verksamhet. På nätet som till exempel allabolag.se kan du också hitta ekonomisk information om företaget.
Kom i kontakt med dina önskekunder
När du listat dina önskekunder gäller det att komma i kontakt med dem. Finns det kontakter som kan introducera dig är det värdefullt. Men finns inte det är det helt okej att besöka events och liknande där personerna du vill sälja till finns så att du kan “råka stöta på dem”. Förutsättningen är att det är ett offentligt event eller branschevent dit du har tillträde.
Ett annat alternativ är att kontakta dina potentiella kunder via telefon eller e-post. Vissa föredrar personlig kontakt och en röst i andra änden, andra tycker det är smidigare att få e-post och svara när det finns tid. En kombination av båda är att först skicka e-post och sedan följa upp med ett personligt telefonsamtal.
Få mer kunder löpande
Tipsen här ovanför är inte bara anpassade för helt nystartade företag. Även befintliga företagare har mycket att lära sig av att definiera sina önskekunder, för att därefter hitta och kontakta dem. Det är också viktigt att regelbundet se över och utvärdera sin kundstock. Om du har kunder som slarvar med betalningstiderna och ställer orimliga krav, är det klokt att fundera över om det är värt det. På samma sätt kan du även granska dina bästa kunder och se över möjligheterna att hitta nya kunder som liknar den målgruppen.
Här berättar Mattias på Climbworks hur de fick sin första kund.