För fem år sedan startade företagsdrömmen för Erez och Stephanie. Foodtrucken Vego Schmegan erbjuder streetfoodmat från flera delar av världen. Ta del av deras berättelse här!
Att driva en foodtruck tillsammans
Erez och Stephanie grundade sitt företag Vego Schmegan för fem år sedan. Foodtrucken säljer hemmagjord vegetarisk och vegansk mat. Inspirationen har hämtats från streetfoodkulturen i Kalifornien, Medelhavet och Mellanöstern.
Stephanie berättar:
– Vi bytte livsstil och kände att vi ville göra något eget. Vi hörde att foodtrucks var mer och mer inne. Foodtrucks är även stora i USA, där Erez kommer ifrån. Och på den vägen var det.
– Det fina med att ha en foodtruck är att man är mobil, att man kan komma till kunden och sälja på flera platser i Sverige. Foodtrucken brukar också vara väldigt uppskattad på till exempel företagsevent och fester.
Lästips: Cyklande rörmokaren – snabbt och hållbart!Uppstarten av företaget
Stephanie och Erez hade mycket kostnader när de precis hade startat företaget, bland annat eftersom de köpte foodtrucken precis i början. Det tog tre-fyra år att bli lönsamma. Dels tar det tid att etablera sig som ny aktör och att bygga upp en kundbas.
Skulle ni gjort något annorlunda?
Lägga upp en plan som är mer säsongsbetingad. Att mycket fokus och krut läggs på vår, sommar och höst, och att vi avvecklar på vintern.
Starta eget? Kurs på distans – gratis och online!Att driva företag tillsammans
Om man är ett par med en kärleksrelation och driver företag tillsammans så är det jätteviktigt med tålamod och respekt mot varandra. Viktigt att man påminns om att man jobbar mot samma mål.Tips till dig som vill driva en foodtruck
Erez tipsar om att du bör skaffa dig erfarenhet genom att göra en praktik eller jobba någonstans i branschen.
Stephanie fortsätter:
– Kör på ett koncept och satsa på det. Kör på max tre rätter och gör dem riktigt bra. Foodtruck är ganska annorlunda mot restaurang. Du måste tänka på sopsortering, leverans, avfall och mycket mer. Det är också bra att ha en grund inom företagsekonomi. Och kompromissa inte med råvaror smaker och kvalitet, för sånt märker kunderna.