Vanliga frågor och svar

Hur arbetar jag enligt GDPR i Visma Administration?

För att anpassa oss till GDPR har vi släppt nya versioner av Visma Administration, och från version 2018.2 har vi bland annat förändrat möjligheten att rensa ansökningsinformation som gäller rot och rut. Du hittar mer information om vad som är nytt i Versionsnyheterna

Enligt GDPR ska du ta bort kunder, kontakter och leverantörer som du inte har rätt att ha kvar, läs mer i Hur man rensar i sina kundregister respektive leverantörsregister

GDPR i Visma Administration 200 »
GDPR i Visma Administration 500 »
GDPR i Visma Administration 1000 »
GDPR i Visma Administration 2000 »

Läs mer i Vanliga frågor om GDPR »

Hur skapar jag en faktura?

Det smidigaste sättet att fakturera är att använda dig av tjänsten Visma AutoInvoice. När du skriver ut en faktura skickas den till AutoInvoice som tar hand om den och skickar den vidare till din kund enligt det utskriftsval du har valt.

Du kan välja att skicka fakturan som brev, pdf eller e-faktura. Du slipper skriva ut, frankera och posta dina fakturor, utan allt detta sköter vi.

Läs mer om hur du skapar kundfakturor  eller se filmen Skapa faktura.

Läs mer om Visma AutoInvoice  eller se filmen Förenkla din fakturahantering.

Hur tar jag bort en kundfaktura/skapar en kreditfaktura?

Om fakturan är helt eller delvis fel och fakturan är journalförd, måste du kreditera fakturan. För att kreditera en faktura så ställer du dig på fakturan och därefter klickar du på pilen under knappen Ny och väljer Kreditfaktura. Här kan du välja att kreditera hela eller en del av fakturan. 

Se den film som gäller för dina förutsättningar:

Rätta felaktig faktura som inte är journalförd

Rätta felaktig faktura som är journalförd

Rätta felaktig faktura som är journalförd och betald

Rätta felaktig faktura som ska delkrediteras

Rätta felaktig faktura som innehåller rot/rut 

Läs mer i avsnittet Skapa kreditfaktura eller se filmen kreditera en kundfaktura

Är den felaktiga fakturan inte journalförd så kan du istället radera artikelraderna och sedan använda den till en annan kund, alternativt Makulera kundfakturan

Vad gör jag om momsrapporten blir fel?

I avsnittet Vad gör jag om momsrapporten blir fel? kan du läsa vad du kan kontrollera om du tycker att din momsrapport inte stämmer.

Jag ska byta dator, hur gör jag?

I avsnittet Byta dator kan du läsa en instruktion som beskriver hur du ska göra när du ska byta dator, eller om du ska flytta företaget mellan datorer med programmet Visma Administration. Föredrar du istället att se en film som visar hur du byter dator har vi gjort filmen just för dig: Byte av dator med program från Visma Spcs.

Tänk på!
Om du har version 2017.0 eller äldre installerad på din gamla dator och tänker installera senaste versionen på den nya datorn, måste du först installera 2017.0 på den nya datorn som du hittar under Ladda ner här på hemsidan. Därefter kan du uppdatera till senaste versionen.

Skriven hjälp

Läs hjälpen eller våra steg-för-steg-guider. 


Välj din variant av Visma Administration: 
200, 5001000 eller 2000

Vanliga frågor

Här hittar du vanliga frågor kring ditt program.


Välj din variant av Visma Administration: 
200, 500, 1000 eller 2000

Supportforum

Ställ din fråga, sök svar eller ge tips.


Välj din variant av Visma Administration: 
200, 500, 1000, eller 2000

Bli mästare i Visma Administration

Det finns massor lära sig om ditt program. Varför inte delta i någon av våra utbildningar?

Grundkurs i Visma Administration 500/1000/2000 »

Teori Bokföring » 

Teori Bokslut »

 

Du hittar alla våra utbildningar här »