7 tips på hur du väljer ett smart och bra företagsnamn!

Ditt företagsnamn är en del av företagets ansikte utåt och ska underlätta för kunder och andra att hitta just ditt företag. Vi redogör vilka regler som gäller för att få registrera företagsnamn, vad som kännetecknar ett bra företagsnamn och 7 tips på hur du kommer på det!

Vad kännetecknar ett bra företagsnamn?

Vad kännetecknar egentligen ett bra företagsnamn? I dagens brusiga värld handlar det om att sticka ut från mängden. Därför bör du satsa på att ditt företagsnamn uppfyller dessa kriterier:

 Ditt företagsnamn ska vara lätt att stava och uttala

På så sätt förenklar du för dina kunder att ha dig top-of-mind när de behöver dina tjänster eller produkter. Namnet får också bättre förutsättningar att spridas vidare!

 Välj ett företagsnamn som sticker ut från mängden

Välj ett företagsnamn som folk lägger på minnet. Det får också gärna engagera och skapar intresse. Här kan ett roligt företagsnamn verkligen hjälpa till! Signalera också att ditt företag är unikt. Om namnet känns för vanligt, glöm det. Det kommer nämligen alla andra också göra.

 Företagsnamnet ska funka som domännamn

Tänk på att ditt företagsnamn ska funka som domännamn också – och ett bra domännamn är ett sökmotoroptimerat domännamn. Ett optimerat domännamn får lättare från start att ranka högt på relevanta googlingar. Detta innebär att du med fördel kan försöka få med ditt viktigaste sökord i företagsnamnet.

 Lästips: SEO-tips för företag – med (eller utan) e-handel

OBS! Det finns regler för att få registrera ett företagsnamn

Innan vi går in på det roliga med att komma på ett företagsnamn, måste vi först prata om vad man får och inte får göra gällande företagsnamnet. Som alltid finns det riktlinjer. Bolagsverket har en lista som du som företagare behöver förhålla dig till. Har du bra koll på reglerna så ökar chansen väsentligt att ditt företagsnamn blir godkänt. Här är några exempel på regler som gäller:

  • Företagsnamnet måste gå att särskilja från namn på andra företag, föreningar eller varumärken.
  • Namnet ska inte kunna förväxlas med andra företagsnamn
  • Företagsnamnet får inte innehålla uttryck som diskriminerar eller förolämpar någon. Det får inte heller innehålla något som kränker någons upphovsrätt.
  • Namnet ska stämma överens med den verksamhet som företaget bedriver. Namnet får inte vara vilseledande på något sätt.
  • Namnet kan inte enbart innehålla en ort
  • Företagsnamnet kan inte heller enbart innehålla ett efternamn
  • Företagsnamnet får inte endast innehålla siffror, eller enbart innehålla bokstäver som inte bildar ett ord.

 Lästips: Starta eget? Kurs på distans – gratis & online!

Namnregler för olika företagsformer

Det finns även specifika regler som gäller olika typer av företagsformer.

  • Det får inte finnas två aktiebolag med exakt samma namn registrerade i Sverige. Namnet måste också innehålla "AB" eller "aktiebolag". 
  • När det gäller enskilda firmor är det inget måste att registrera ditt företagsnamn, men det kan vara bra att göra det. Registrerade namn för enskild firmor möjliggör nämligen att ditt företagsnamn blir unikt i ditt län.
  • För handelsbolag är det viktigt att ordet "handelsbolag" ingår i namnet på ditt företag. Det får inte förekomma fler än ett företag med det namnet i ett och samma län. 
  • Driver du kommanditbolag? I så fall behöver företagsnamnet innehålla "kommanditbolag". Precis som för handelsbolag, får det inte förekomma fler än ett företag med det namnet i samma län.
  • Namn på ekonomiska föreningar behöver innehålla "ekonomisk förening" eller "ek.för". Företagsnamnet blir då unikt i hela landet.

 Starta eget företag steg för steg - den kompletta guiden

 7 smarta tips när du ska komma på företagsnamn

Nu är det dags att bli kreativ! Här är några tips som förhoppningsvis kan få igång tankeverksamheten.

 Laborera med påhittade ord

Företagsnamn som innehåller påhittade ord brukar få lite extra uppmärksamhet. Här gäller det att inte hitta ett namn som är för likt ett redan befintligt företagsnamn, detta gäller både hur företagsnamnet uttalas och rent visuellt.

 Testa alliterationer

Alliterationer, där samma ljud upprepas i följd, är ett bra knep för att göra namnet lättuttalat och lätt att minnas. Exempel: "Cynthias Cykelservice", "Bosses Bageri i Båstad" eller "Connys Konsult AB"

 Kan du få med ditt namn i företagsnamnet?

Det är vanligt att kombinera ett namn med ett ord som beskriver vad företaget bedriver för verksamhet, exempelvis "Everts Event" eller "Lisas Loppis". Här får du dock se upp så att det inte blir för vanligt och slätstruket! Som sagt kan alliterationer göra företagsnamnet mer unikt och roligare.

 Kan du använda din verksamhetsort i företagsnamnet?

Ett tips är att testa att kombinera orten eller området där din verksamhet bedrivs tillsammans med något som beskriver vad företaget gör, exempelvis "Linköpings djuraffär", "Snickeriet i Skåne" eller "Bygghandel Örebro".

 Funkar förkortningar och siffror? 

Testa att välja en bokstavskombination tillsammans med ett ord som beskriver företagets verksamhet. Exempel på detta kan vara "AG Fastigheter", "DK Datakonsult" eller "Tvätteri 12". Tänk dock att det finns många företagsnamn enligt denna modell, så se upp att det inte försvinner i mängden.

 Testa "coola" företagsnamn på engelska

Ibland är det lättare att vara kreativ genom att använda ett annat språk. Vissa tycker också att dessa har en "coolare" klang. Eftersom reglerna tillåter engelska i företagsnamn, så funkar namn som till exempel "Café California" eller "Stellan Logistics".

 Fuska! Få hjälp med företagsnamnet av en generator

Har du idétorka? Testa en företagsnamn-generator! Det finns en massa smarta generatorer som antingen kan servera dig det perfekta namnet direkt, eller som kan ge dig förslag på företagsnamn som i sin tur inspirerar dig fram till det perfekta namnet.

Kontrollera om domännamnet är tillgängligt

Har du kommit på några alternativ? Bra! Nu är det dags att säkerställa att dina kunder hittar dig på nätet. Undersök därför om det finns ett starkt och minnesvärt domännamn ledigt som matchar ditt företagsnamn. Ett tips är att kolla om domännamnet finns ledigt på Internetstiftelsens webbplats. I samma veva kan det också vara bra att kolla om ditt tänkta företagsnamn finns ledigt på sociala medier. Gör en sökning på Facebook och Instagram och kolla om du får några träffar. 

 Lästips: Domännamn – söka, välja och köpa domän (komplett guide)

Researcha företagsnamnet så mycket det går

Vad betyder ditt företagsnamn på olika språk? Det är ju förstås toppen om inte namnet stoppar dig om du vill utveckla ditt företag längre fram eller vill ta steget utanför Sveriges gränser. Kontrollera även så att namnet inte kan associeras med något annat som kan vara till nackdel för ditt företag.

 Lästips: Registrera företag och företagsnamn – så här gör du

Lediga företagsnamn – hur vet jag det?

Nu har du förhoppningsvis kommit på några kandidater (som tickar de flesta boxar ovan) till potentiella namn till ditt företag. Nu är det dags att söka företagsnamnet och se om det är ledigt. Det finns två sätt att ta reda på om det tänkta företagsnamnet är ledigt, antingen via en förhandsgranskning av namnet hos Bolagsverket eller genom att skicka in en registrering av ditt företagsnamn till verksamt.se. Vid det senare alternativet får du återkoppling ifall ditt företagsnamn inte kan godkännas och kan då skicka in nya namnförslag utan att det kostar något extra.

Förhandsgranskning av företagsnamn hos Bolagsverket

Förhandsgranskningen av företagsnamn ger dig svar på ifall ditt tänkta företagsnamn är ledigt, eller om det finns andra registreringar som kan bedömas sätta käppar i hjulet för ditt tänkta företagsnamn. 

Det är viktigt att känna till att det inte finns någon garanti för att det föreslagna företagsnamnet blir ditt, eftersom det endast går att kontrollera om namnet finns tillgängligt vid den aktuella tiden för förhandsgranskningen. Med andra ord kan du inte "paxa" ett företagsnamn via Bolagsverkets förhandsgranskning. Då är det bättre att i stället direkt registrera ditt företagsnamn via verksamt.se.

Lycka till med ditt nya företagsnamn!

3,8/5 - 12 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi