Smarta företagsnamn – guide till att välja företagsnamn (2019)

Ditt företagsnamn är en del av företagets ansikte utåt och ska underlätta för kunder och andra att hitta just ditt företag. Här kommer 5 tips till dig som ska välja företagsnamn!

1. Företagsnamnet måste följa reglerna

Självklart finns det riktlinjer när det kommer till smarta företagsnamn. Bolagsverket har en lista som du som företagare behöver förhålla dig till. Har du bra koll på reglerna så ökar chansen väsentligt att ditt företagsnamn blir godkänt. Här är några exempel på regler som gäller:

  • Företagsnamnet måste gå att särskilja från namn på andra företag, föreningar eller varumärken.
  • Namnet ska inte kunna förväxlas med andra företagsnamn
  • Företagsnamnet får inte innehålla uttryck som diskriminerar eller förolämpar någon. Det får inte heller innehålla något som kränker någons upphovsrätt.
  • Namnet ska stämma överens med den verksamhet som företaget bedriver. Namnet får inte vara vilseledande på något sätt.
  • Namnet kan inte enbart innehålla en ort
  • Företagsnamnet kan inte heller enbart innehålla ett efternamn
  • Företagsnamnet får inte endast innehålla siffror, eller enbart innehålla bokstäver som inte bildar ett ord.

 Lästips: Starta eget? Kurs på distans – gratis & online!

Namnregler för olika företagsformer

Det finns även specfika regler som gäller olika typer av företagsformer.

 Det får inte finnas två aktiebolag med exakt samma namn registrerade i Sverige. Namnet måste också innehålla "AB" eller "aktiebolag". 

 När det gäller enskilda firmor är det inget måste att registrera ditt företagsnamn, men det kan vara bra att göra det. Registrerade namn för enskild firmor möjliggör nämligen att ditt företagsnamn blir unikt i ditt län.

 För handelsbolag är det viktigt att ordet "handelsbolag" ingår i namnet på ditt företag. Det får inte förekomma fler än ett företag med det namnet i ett och samma län. 

 Driver du kommanditbolag? I så fall behöver företagsnamnet innehålla "kommanditbolag". Precis som för handelsbolag, får det inte förekomma fler än ett företag med det namnet i samma län.

 Namn på ekonomiska föreningar behöver innehålla "ekonomisk förening" eller "ek.för". Företagsnamnet blir då unikt i hela landet.

2. Namnet ska vara lätt att komma ihåg och sticka ut från mängden

Ett bra tips är att välja ett företagsnamn som folk lägger på minnet. Det underlättar betydligt om du väljer ett namn som är lätt att både stava och uttala. På så sätt förenklar du för dina kunder att ha dig top-of-mind när de behöver dina tjänster eller produkter. 

Tänk också på att välja ett företagsnamn som sticker ut från mängden och som engagerar och skapar intresse. Signalera att ditt företag är unikt. Om namnet känns för vanligt, glöm det. Det kommer nämligen alla andra också göra.

Företagsnamn –  tips för att komma igång

Här kommer några exempel på hur du kan sätta samman ditt smarta företagsnamn:

  • Påhittade ord:
    Företagsnamn som innehåller påhittade ord brukar granskas lite extra. Här gäller det att inte hitta ett namn som är för likt ett redan befintligt företagsnamn, detta gäller både hur företagsnamnet uttalas och rent visuellt.
  • Namn på personer: 
    Det är vanligt att kombinera ett namn med ett ord som beskriver vad företaget bedriver för verksamhet, exempelvis "Everts affär" eller "Lisas cykeluthyrning". 
  • Företagsnamn med geografisk anknytning:
    Ett tips är att kombinera orten eller området där verksamheten bedrivs tillsammans med något som beskriver vad företaget gör, exempelvis "Linköpings djuraffär", "Snickeriet i Skåne" eller "Bygghandel Örebro".
  • Namn som innehåller bokstäver och siffror: Det är vanligt att välja en bokstavskombination tillsammans med ett ord som beskriver företagets verksamhet. Exempel på detta kan vara "AG Fastigheter", "LK Datakonsult" eller "Bageriet 12"
  • Andra varianter av företagsnamn: Ditt företagsnamn kan även innehålla ord som inte kopplas samman med verksamheten. Namnet får innehålla engelska ord. Exempelvis så kan ett café heta "Sunshine".

3. Lediga företagsnamn – hur vet jag det?

Det finns två sätt att ta reda på om det tänkta företagsnamnet är ledigt, antingen via en förhandsgranskning av namnet hos Bolagsverket eller genom att skicka in en registrering av ditt företagsnamn till verksamt.se. Vid det senare alternativet får du återkoppling ifall ditt företagsnamn inte kan godkännas och kan då skicka in nya namnförslag utan att det kostar något extra.

Förhandsgranskning av företagsnamn hos Bolagsverket

Förhandsgranskningen av företagsnamn ger dig svar på ifall ditt tänkta företagsnamn är ledigt, eller om det finns andra registreringar som kan bedömas sätta käppar i hjulet för ditt tänkta företagsnamn. 

Det är viktigt att känna till att det inte finns någon garanti för att det föreslagna företagsnamnet blir ditt, eftersom det endast går att kontrollera om namnet finns tillgängligt vid den aktuella tiden för förhandsgranskningen. Med andra ord kan du inte "paxa" ett företagsnamn via Bolagsverkets förhandsgranskning. Då är det bättre att i stället direkt registrera ditt företagsnamn via verksamt.se.

 Lästips: SEO för företag – boosta din e-handel, webshop & sajt!

4. Kontrollera om domännamnet är tillgängligt

Dina kunder vill kunna hitta dig på nätet. Glöm inte bort att undersöka om det finns ett starkt och minnesvärt domännamn ledigt som matchar ditt företagsnamn. Ett tips är att kolla om domännamnet finns ledigt på Internetstiftelsens webbplats. I samma veva kan det också vara bra att kolla om ditt tänkta företagsnamn finns ledigt på sociala medier. Gör en sökning på Facebook och Instagram och kolla om du får några träffar. 

Domännamnet är dock inte allt när det kommer till synlighet online. Kom ihåg att du även behöver jobba med SEO för att få ditt företag att synas på Google!

 Lästips: Domännamn – söka, välja och köpa domän (komplett guide)

5. Researcha företagsnamnet så mycket det går

Vad betyder ditt företagsnamn på olika språk? Det är ju förstås toppen om inte namnet stoppar dig om du vill utveckla ditt företag längre fram eller vill ta steget utanför Sveriges gränser. Kontrollera även så att namnet inte kan associeras med något annat som kan vara till nackdel för ditt företag.

 Lästips: Registrera företag och företagsnamn – så här gör du

3,5/5 - 6 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi