Starta eget företag – komplett steg för steg-guide om att starta företag

Drömmer du om att starta eget företag? Du är inte ensam – vår Sifo-undersökning visar att var tredje svensk drömmer om att starta eget. Men hur startar man ett företag? Vad ska man tänka på? I denna kompletta steg för steg-guide tar vi upp alla saker du måste tänka på när du funderar på att starta företag. Från idéstadiet, till din första kund och hela vägen till anställning och expansion!

 Gå direkt till avsnitt:

Förberedelser innan du startar eget

Steg för att starta företaget

Lyckas med företagsstarten


Checklista: 22 steg till att starta eget företag

Denna guide är uppdelad i tre faser. I första steget ska du fundera på personlig lämplighet, familje- och arbetssituation och potentialen för ditt tilltänkta företag.

Därefter går vi igenom precis vilka steg du måste ta när du väl har bestämt dig för att satsa. Vi går igenom allt ifrån företagsregistrering till företagshemsida.

Det sista steget är ofta avgörande för om ett företag överlever sina första år. Vi ger dig avgörande tips på vad du ska fokusera på. Är du nyfiken? Nu sätter vi igång!

Sifo: Var tredje svensk vill starta eget företag

Visste du att var tredje svensk (31%) drömmer om att starta eget företag? Bland unga mellan 18 och 29 år vill så många som varannan bli företagare (47%). Det skiljer sig också åt en del mellan könen: 38% av männen uppger att de vill ha ett eget företag, jämfört med 24% bland kvinnorna.

Förberedelser innan du startar eget

Starta eget förberedelser

Att starta eget är inget man gör i en handvändning, och genom att förbereda dig skapar du också förutsättningarna för att gå från dröm till verklighet. Detta steg är mycket viktigt, eftersom du inte vill hamna i en situation där din dröm går i kras på grund av något som enkelt kunnat undvikas. Till ritbordet!

 1. Eget företag – har du det som krävs?

Vi börjar med en brutalt ärlig fråga. Har du de personliga egenskaperna som krävs för att bli egenföretagare? Att vara sin egen är inget 9-17 jobb utan kräver oftast arbete även kvällar och helger och betydligt mer än 40 timmar i veckan. Du måste vara affärsinriktad, driven, självständig, flexibel, lite envis och beredd att jobba hårt.

Du behöver också kunna axla många olika roller, framför allt i början då du av budgetskäl oftast inte kan anställa annan kompetens. Du måste också vara lite av en obotlig optimist och se möjligheter där de flesta andra ser problem. Och just det ja, du måste vara ekonomisk också.

Om detta stämmer in på dig, och om du klarar av att kämpa dig igenom motgångar och samtidigt lära av dem, blir du belönad med allt det fantastiska som det innebär att skapa och driva sitt egna företag:

 Jobba med något du älskar
 Bestäm över din egen tid
 Förverkliga din dröm

* Ovanstående punkter tycker Sveriges företagare är det bästa med att driva eget företag, enligt en Sifo-undersökning som Visma beställt.

Läs mer: Entreprenör? Egenskaper som visar att du har vad som krävs

 

 2. Har du en (bra) affärsidé och affärsplan?

Ofta är affärsidéen det som kräver mest tankeverksamhet av alla steg i den här guiden. Särskilt om dina planer är av den mer storslagna sorten.

Men oavsett om du planerar att ta över världen med din affärsidé eller om du bara ska göra samma sak som redan gör fast i egen regi (till exempel genom att starta konsultbolag) så finns en universell sanning som gäller alla företag: 

Från start måste ditt företag ha förutsättningarna skapa så pass mycket intäkter för inte bara att täcka kostnaderna – utan för att generera tillräckligt med vinst.

För att uppnå detta måste ditt företag hitta en öppning på den marknad du ska finnas på. Antingen genom att stjäla kunder från konkurrenter, eller att hitta en helt ny målgrupp.

Kanske har du redan en affärsidé och har kommit långt i tanken med den? Bra. Då är det dags att testa att skriva en affärsplan för att se om din idé håller måttet. Ett axplock av viktiga frågor som du måste besvara:

  • Vilka problem löser din produkt eller tjänst?
  • Vem är din målgrupp?
  • Vilka är dina konkurrenter?

Var stenhård här, ditt nya företag kommer att tacka dig.

Inspiration: Affärsidéer 2020 – vilken affärsidé blir ditt företag?

 

  3. Ambitionsnivå – rivstart eller smygstart?

Vilken typ av företag du vill starta avgör hur starten kommer se ut. Kanske är det så att din idé kräver din fulla uppmärksamhet från start för att företaget ska flyga – vilket gör det svårt att samtidigt sköta ett jobb som anställd. Denna företagsstart kräver också ofta lite mer buffert, då du inte kan räkna med att företaget genererar inkomst från dag ett. Se till att ha pengar sparade som du kan leva på i början. Mer om buffert och startkapital i nästa avsnitt.

En annan möjlighet är att starta ditt företag vid sidan om ditt vanliga jobb. Detta är möjligt om du exempelvis planerar att starta ett litet företag som kan skötas helt hemifrån. Fördelen med denna typ av “smygstart” är att du har din inkomstkälla kvar under uppstartsfasen, och att du behöver inte känna stress för att kunna ta ut lön från företaget. 

Tänk dock på att arbetsbelastningen kan bli hög under denna period. Det är inte alla som klarar av att starta ett företag samtidigt som man har en anställning på heltid.

Ett alternativ är att gå ner i arbetstid. Du frigör mer tid till att jobba med ditt företag och minskar risken för överbelastning. Nackdelen med detta upplägg är förstås att du får en lägre inkomst.

Ett bra exempel på denna typ av smygstartare är företag som startats som hobbyverksamhet från början.

 OBS! Prata med din arbetsgivare

Om du tänker starta eget vid sidan om ditt arbete behöver du säkerställa att din verksamhet inte konkurrerar med din arbetsgivares verksamhet. En arbetstagare får nämligen enligt lag inte starta konkurrerande verksamhet under anställningen. Om du skulle göra det kan du både bli avskedad och få betala skadestånd.

Det kan också finnas regler om otillåtna bisysslor där du kan få nej om om företagandet bedöms kunna påverka förtroendet för dig. Oavsett vilken verksamhet du tänker starta rekommenderar vi dig att prata med din arbetsgivare för att vara på säkra sidan.

Läs också vår guide om att tjäna pengar hemifrån

 

  4. Starta företag själv eller tillsammans?

Det finns fördelar både med att starta eget själv och att starta eget företag tillsammans med andra. Om du startar eget själv kan du ta snabba beslut utan att behöva diskutera med någon annan, du har full kontroll över ditt företag och kan jobba effektivt. Men samtidigt är det du som måste hosta upp allt startkapital.

När du startar eget tillsammans med någon delar du både ansvar och risk med den personen. Ni kan komplettera varandra både kunskapsmässigt och i personligheter. Du har alltid någon att bolla idéer och tankar med. Det är lättare att växa och utveckla ett företag när ni redan är två eller flera personer. Steget att anställda om ni skulle behöva upplevs inte heller lika stort när ni redan är mer än en person i företaget.

OBS! Glöm inte att skriva avtal!

Var noga med att skriva ett kompanjonavtal som reglerar den gemensamma verksamheten. Det behöver omfatta punkter som ekonomi, delat ansvar för såväl kostnader som intäkter. Glöm inte omfattning av arbetstider och eventuella förmåner. Ska allt vara lika eller individuellt? Ska eventuell vinst balanseras eller delas ut?

Om det inte går som det är tänkt, en större kreditförlust måste måste också delas. Vad händer om någon vill sälja sin del eller om ni helt enkelt blir osams?

 Så kan du hitta en kompanjon att starta eget med

Du kan hitta en affärspartner på nätet. Var dock försiktig med vem du kommer i kontakt med och avslöja inte för mycket innan du har träffat och lärt känna personen du funderar på att göra affärer med. Det är en utmaning att driva företag tillsammans med någon och kräver att man har diskuterat förutsättningar och villkor samt att det finns en tillit mellan parterna.

Ett annat sätt är att visa din omgivning att du är intresserad av att starta eget företag. Kanske har du en kollega som också drömmer om att starta eget företag? Visa öppet att du har ambitioner att starta eget - men var försiktig med att avslöja hela din affärsidé, särskilt om den är enkel att kopiera.

Läs mer: Starta företag själv eller tillsammans med kompanjon?


 5. Buffert och finansiering

Nu har du förhoppningsvis fått lite koll på hur din tänkta väg in i livet som företagare kommer se ut. Nu är det dags att prata pengar – att starta eget företag innebär nämligen kostnader. Att gå från anställning eller studier till att bli företagare kräver utöver mentala förberedelser även ekonomiska förberedelser. Här måste man prata om två olika aspekter: Den privatekonomiska aspekten (buffert) och den företagsekonomiska (startkapital). Vad krävs för att starta ett företag?

 Privatekonomi – spara ihop en buffert

Bufferten är den du måste sparat ihop till innan du startar eget, framför allt om du satsar på ett “clean break” med ditt tidigare liv som anställd eller student. Då har du nämligen ingen annan inkomstkälla än den som ditt nya företag genererar. Och inkomster är något som du INTE kan räkna med att få från dag ett.

Se därför till att du i god tid innan företagsstarten sparar ihop till en buffert som du (med eller utan familj) kan leva på under det första halvåret. Här pratar vi alltså 6 nettolöner.

Om du planerar att smyga igång din verksamhet i mindre skala, kanske för att testa om konceptet håller, kanske du kan klara dig på en mindre buffert. Detta då du i detta scenario kan ha kvar din anställning parallellt (men, eventuellt, gå ner i arbetstid). Mer om detta i avsnittet Ambitionsnivå – rivstart eller smygstart?

 Företagsekonomi – skaffa startkapital

Går man in på den företagsekonomiska aspekten så handlar det om de kostnader som oavkortat ska gå till företagsstarten. Behöver du köpa in varor, inventarier och/eller hyra lokaler? Hade du tänkt anställa direkt? Hur stor budget för marknadsföring ska du ha? Ska du starta aktiebolag och behöver ett aktiekapital? Aktiekapitalet kostar 25 000 kronor bara det.

Räkna på rubbet så noga som möjligt. Avrunda gärna uppåt för att ta höjd för oförutsedda kostnader som du inte tänkt på.

 Att söka extern finansiering

Det finns olika sätt att få hjälp med att finansiera en företagsstart. Egna pengar brukar behövas, men du kan även få hjälp med extern finansiering. Några exempel på detta är:

Starta eget-lån

Ett starta eget-lån är, precis som namnet anger, ett lån som används till att starta igång ett företag och som kan finansiera många olika saker i uppstartsfasen. Det kan vara inköp av utrustning eller löner innan intäkterna kommit in.

Starta eget-bidrag

Starta eget-bidrag heter egentligen “stöd till start av näringsverksamhet” och är ursprungligen ett aktivitetsstöd med syfte att få arbetslösa i sysselsättning. Du kan få ta del av starta eget-bidraget om du anses ha goda möjligheter att driva ett lönsamt företag som ger en långsiktig sysselsättning. För att få bidraget måste du vara över 18 år och inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

Crowdfunding

Crowdfunding kallas även gräsrotsfinansiering, folkfinansiering, eller massfinansiering, och innebär att man samlar in pengar från en större skara finansiärer via en crowdfunding-plattform.  Crowdfunding har använts för att finansiera allt från museum och minirobotar till datorspel, filmer och böcker.


 6. Gör startkalkyl och budget

För att hjälpa dig igång med räknearbetet kan du börja med att göra en startkalkyl.

Syftet är att du vet vilken summa som krävs för att du ska klara dig ekonomiskt den första tiden. Det innefattar att göra en likviditets- och resultatkalkyl. En likviditetskalkyl handlar om pengar in och ut ur företaget, till exempel när du får betalt för varor eller när du betalar för något. En resultatkalkyl beräknar intäkter och kostnader, det vill säga om ditt företag kommer att gå med vinst eller förlust.

Läs också: Så gör du en likviditetsbudget

 

 7. Timing - när ska du starta företaget?

Nu när du (förhoppningsvis) fått en realistisk bild av hur mycket buffert och startkapital du behöver till just din företagsstart, är det dags att göra en tidsplan på när du ska göra vad.

När har du fått ihop bufferten och startkapitalet? När är det realistiskt att säga upp sig för att starta eget, eller när är det realistiskt att gå ner i arbetstid för att börja vid sidan av? När passar det bäst för dig? Och om du har familj, när passar det ur familjens perspektiv? Vill du synka din företagsstart med ett sommarlov, sommarsemester eller rentav föräldraledighet?

Det finns även marknadsmässiga tidsaspekter att fundera på. När skulle lanseringen av din produkt eller tjänst vara optimal ur ett marknadsperspektiv? Har du en säsongsbetonad affärsidé med tydliga toppar i efterfrågan under vissa tider på året så kan vara detta avgörande för när lanseringen ska ske.


 8. Våga!

Som Wayne Gretzy så träffsäkert sa:

You miss 100% of the shots you don't take.

För att förverkliga din företagsdröm måste du våga ta språnget. Våga lämna din komfortzon och ge dig ut i det okända. Är du redo? Nu startar vi företaget!


Steg för att starta företaget

Starta företag checklista

Nu har du funderat igenom alla viktiga aspekter kring vad det faktiskt innebär att starta eget och är redo att skrida till verket. När vi kommit så här långt är det dags att ta tag i de formella sakerna som måste komma på plats och pappersarbetet som medföljer. Vi guidar dig steg för steg!

 9. Välj bolagsform

Olika bolagsformer passar olika verksamheter så det är viktigt att du tittar på ansvar, den ekonomiska risken och om du ska starta ensam eller tillsammans med någon. De vanligaste bolagsformerna är enskild firma, handelsbolag och aktiebolag.

Enskild firma

Att starta enskild firma kan passa dig som ska driva företag själv och kräver inget startkapital. Enskild firma är dock ingen egen juridisk person vilket gör att den ekonomiska risken kan vara större.

Handelsbolag

Att starta handelsbolag är ungefär samma sak som enskild firma men med skillnaden att ni kan vara två eller flera i ett handelsbolag. Något att tänka på när det gäller handelsbolag är att delägare blir solidariskt ansvariga för bolagets skulder. Det innebär att om någon inte kan betala sin del så avkrävs de andra delägarna på skulden.

Aktiebolag

Ett aktiebolag är en egen juridisk person vilket innebär att bolagets skulder är företagets egna och inte dina personligen. Detta gäller så länge du inte går i personlig borgen för företagets skulder eller är vårdslös enligt aktiebolagslagen. Du kan starta aktiebolag ensam eller tillsammans med andra.

Läs mer: Företagsformer | Välj (rätt) bolagsform – vi jämför!

 

  10. Välj företagsnamn (och domännamn)

Ditt företagsnamn ska underlätta för kunderna att hitta just dig och måste gå att särskilja från andra företag. Företagsnamnet ska stämma överens med den verksamhet ditt företag bedriver och får inte vara vilseledande. Men skulle du vilja utöka din verksamhet i framtiden är det ändå bra om namnet inte är för smalt.

Det finns några namnregler för företagsformer, bland annat att ett aktiebolag måste innehålla AB eller aktiebolag i namnet. Samma sak gäller för handelsbolag, kommanditbolag och ekonomiska föreningar men då med de orden i företagsnamnet istället. När det gäller enskilda firmor behöver du inte registrera ditt företagsnamn men om du gör det blir ditt företagsnamnet unikt i ditt län.

Försök göra företagsnamnet lätt att komma ihåg och det får gärna vara lätt att lägga på minnet.

Så vet du om ett företagsnamn är ledigt

Du kan antingen kolla hos Bolagsverket eller genom att registrera ditt företagsnamn hos verksamt.se. Om du registrerar ditt företagsnamn hos Verksamt får du återkoppling om ditt företagsnamn inte blir godkänd och kan då skicka in nya förslag på företagsnamn utan att det blir en extra kostnad.

 OBS! Glöm inte domännamnet

Det är lätt att missa att du bör ha ett domännamn som lirar med ditt företagsnamn, så gör detta i samma veva. Om ditt tänkta domännamn är upptaget måste du ställa dig frågan om du verkligen ska köra på företagsnamnet du funderat ut, eller om du ska försöka hitta något annat. Detta eftersom hemsidan och domännamnet är navet i din kommande marknadsföring. Mer om detta i avsnittet om marknadsföring längre fram.

Lästips: Köpa domän till företaget

 

 11. Registrera företaget!

Nu är du bara några klick ifrån att officiellt ha ditt eget företag. Det är bara den formella företagsregistreringen kvar.

Beroende på vilken bolagsform du vill driva behöver du registrera ditt företag hos Bolagsverket och/eller Skatteverket. Aktiebolag och handelsbolag registreras hos både Bolagsverket och Skatteverket medan enskild firma kan registreras enbart hos Skatteverket. Vill du skydda ditt företagsnamn bör du även registrera företaget hos Bolagsverket.

En anledning att skydda företagsnamnet kan vara om du tänker driva ditt företag i en bransch som är konkurrensutsatt och där varumärket är viktigt. Om du driver en mindre verksamhet, kanske vid sidan om en anställning, spelar antagligen inte varumärket en lika stor roll.

 Registrera företaget på nätet

Det enklaste är att du registrerar ditt företag på verksamt.se. Det är en sajt som Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket driver gemensamt.

På verksamt.se kan du:

  • Ansöka om F-skatt eller FA-skatt (se nästa steg)
  • Anmäla att du ska vara momsregistrerad (se steget därpå)
  • Registrera dig som arbetsgivare
  • Registrera ditt företagsnamn


 12. Skaffa F-skatt

Nu när du har registrerat ditt företag kan du ansöka om F-skatt. F-skatt krävs om du ska starta ett tjänsteföretag (som exempelvis hantverkarfirma), och innebär att du är godkänd för att själv betala in skatt och sociala avgifter när någon anlitar dig för ett uppdrag. Det betyder att den som har gett dig uppdraget inte behöver tänka på att dra skatt eller betala sociala avgifter för ditt jobb utan det ansvaret ligger på dig.

Även om ska sälja varor kan det vara en poäng att ha F-skatt (men inget krav), eftersom många tycker det känns seriösare att göra affärer med ett sådant företag.

Du gör din ansökan om F-skatt till Skatteverket och det brukar ta mellan tre till sex veckor att få ansökan godkänd. För att det ska gå så snabbt som möjligt är det viktigt att du fyller i din ansökan så noga som möjligt.

F/A-skatt är ett alternativ när du både har en anställning och driver företag. Då gör arbetsgivaren skatteavdrag på lönen och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt (A-skatt) men du själv betalar skatt och sociala avgifter i ditt eget företag (F-skatt).


 13. Registrera dig för moms

Om du har ett företag som säljer för mer än 30 000 kronor exklusive moms per år ska du vara momsregistrerad. Moms (mervärdeskatt) är en skatt som alla som köper varor och tjänster betalar. För privatpersoner ingår alltid momsen och därför tänker vi kanske inte på den. Men som företagare måste du redovisa och betala moms vidare till staten.

När du säljer varor eller tjänster ska du ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms. När du själv köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms. Den ska också redovisas och den får du sedan tillbaka av staten. Totalt är momsen varken en intäkt eller kostnad för dig utan du är bara en mellanhand för att staten ska få in skatten.


 14. Skaffa eventuella tillstånd

Vissa verksamheter kräver tillstånd. Det kan till exempel gälla om du vill driva en restaurang eller ett café då du behöver ha tillstånd för livsmedelshantering. Banker och andra finansiella tjänster måste ha tillstånd från Finansinspektionen, något som också gäller försäkringsbolag.

Hantering av djur har många olika regler och förordningar och där behöver du tillstånd från Länsstyrelsen och ibland också tillstånd i enlighet med miljölagen. Handel med kemiska produkter som bilskrotar, tillverkningsindustri med flera verksamheter tillhör det man kallar miljöfarliga verksamheter och behöver också tillstånd.

Kontakta en näringslivsrådgivare i din kommun för att få veta om just ditt företag behöver tillstånd och hur du går tillväga för att få de tillstånd du eventuellt behöver.

Relaterad läsning: Starta eget - Tillstånd? Allt du behöver veta innan start

 

 15. Teckna nödvändiga företagsförsäkringar

När du startar eget behöver du teckna försäkringar, både för ditt företag och kanske för dig själv. Har du anställda från start måste du ha försäkringar för dem.

Vilken eller vilka typer av försäkringar som du behöver beror på hur din verksamhet ser ut, om du har kontor eller anställda och hur eventuella skador skulle kunna påverka din verksamhet.

Några försäkringar som kan vara aktuella är egendomsförsäkring för saker som maskiner, datorer eller annan egendom. En ansvarsförsäkring ger ersättning för skador som har orsakats av en anställd eller produkt inom ditt företag.

Fordonsförsäkring täcker företagets bil eller andra fordon. Om du ska importera varor från utlandet är det viktigt att dina varor är försäkrade under transporten och då är det en transportförsäkring som gäller.

Lästips! Importera från Kina – allt du behöver veta om Kina-import!

 

 16. Lös bokföring och redovisning

När du driver eget företag är du enligt lag bokföringsskyldig. Bokföring innebär att registrera olika händelser som till exempel inköp och försäljning. Som egenföretagare är du alltid ansvarig för redovisningen och ekonomin, även om du anlitar en konsult för att sköta den löpande bokföringen och deklarationen.

Lösningen för många företagare är att samarbeta med en redovisningsbyrå och att företagaren själv sköter den löpande bokföringen i ett bokföringsprogram men får hjälp av redovisningskonsulten vid behov och deklaration. Dessutom kan redovisningsbyrån ge råd och tips om affärsutveckling för ditt företag.

Tips! Bokföringsprogram – enkelt, online & bäst i test. Prova gratis!

 

 17. Få upp en företagshemsida

En digital närvaro är för de flesta företag idag ett måste, oavsett om man säljer produkter via sin hemsida eller inte.

En hemsida är också en förutsättning för att kunna marknadsföra på Google, Instagram eller Facebook. Och denna typ av digital marknadsföring är den (utan konkurrens) mest dominanta marknadsföringstypen idag. Mer om detta i avsnittet om marknadsföring längre fram.

Läs också: Hemsida till företag - 5 anledningar varför du ska ha en

 

Lyckas med din företagsstart

Driva eget företag

Nu är allt det formella klart och du bör i detta läge endast ha en enda sak för ögonen: Att få ditt företag “break even”, punkten där ditt företag säljer så mycket så att det ger ett så kallat nollresultat (intäkter och kostnader är lika). Nu går vi in på hur du når break even så snabbt som möjligt!

 18. Skaffa en mentor

En mentor kan hjälpa dig förbi de vanligaste nybörjarmisstagen och undvika de mest kritiska fallgroparna, så att ditt företag överlever det kritiska första året. Den mentor du letar efter ska givetvis ha en lång erfarenhet från näringslivet och vara genuint intresserad av att hjälpa just dig och ditt företag.

Via till exempel Nyföretagarcentrum är mentorskapet gratis. Kolla in programmet Mentor Eget Företag. Programmet innebär att en nyföretagare gratis får tillgång till en mentor som ställer upp ideellt med sitt nätverk och sina erfarenheter under ett år. 

Men även om mentorn ställer upp helt gratis är utbytet ömsesidigt. Mentorn bidrar med sina kunskaper och erfarenheter, du som ny företagare och adept bidrar med engagemang, frågor och en vilja att utvecklas.

Det vanligaste är du och din mentor träffas en gång i månaden under ett halvår eller ett års tid. Ni diskuterar hur ditt företag kan utvecklas och sätter gemensamt målen för mentorskapet. Målen fungerar sedan som grund för era möten.

 


 19. Marknadsför ditt företag

Nu får du på allvar användning av din målgruppsanalys som du gjorde i samband med affärsplanen. Du har också budgeterat för marknadsföringen. Din hemsida på plats. Nästa steg är att undersöka sökordsmarknaden. På vilka ord och i vilken utsträckning ska du annonsera på Google? Ska du göra det själv eller anlita en byrå?

Undersök också om, och i så fall hur och var, du ska annonsera i sociala medier. Välj hellre en eller två sociala kanaler som du gör riktigt bra än alla om du bedömer att det kommer att ta för mycket resurser i anspråk.

En regel att ta med sig är att kontinuerligt mäta effekterna av din marknadsföring. Varje spenderad krona som inte ger en önskad ROAS (Return of Advertising Spend) är en ren utgiftspost!


Lästips! Marknadsföring – tips för företag (komplett guide)

 

 20. Omsättning – börja tjäna pengar

Omsättning är en förutsättning för att du ska lyckas med ditt företag, och nu har du förhoppningsvis kommit så långt att du fått in beställningar eller uppdrag. Grattis, din affärsidé håller! Nu är det dags att du får ordentlig snurr på omsättningen.

Ta reda på vad som kännetecknar dina kunder, vilka tjänster eller varor de köper och se till att optimera det. Har du artiklar eller tjänster som går trögt? Testa att marknadsföra dem hårdare, paketera om dem eller byta ut dem helt. Saker som inte säljer (trots ihärdiga insatser) har en tendens att stjäla värdefull tid UTAN att generera omsättning.

När du vet vilka varor eller tjänster som går bra är det också lättare att öka marknadsföringen mot dessa i syfte att ge omsättningen en rejäl boost.

 Hur ska du ta betalt?

Vilka betalningslösningar du har är viktigt för hur enkelt det blir för dina kunder att handla av dig. Det ska gå snabbt och enkelt så frågan är vilka betalningsmöjligheter du vill ge dina kunder? De vanligaste betalningsalternativen är Swish, att ta betalt med faktura, kortbetalning, direktbetalning och betalningslösningar via tredje part som till exempel Klarna, Paypal, Payson med flera.

Relaterad läsning: Ta betalt! Betallösningar för företag – en guide

 

 21. Håll koll på onödiga kostnader

Enklaste förklaringen av onödiga kostnader är helt enkelt att lista det som vore kul att ha men som inte behövs i uppstarten. I början bör det endast vara affärskritiska saker (som till exempel marknadsföring) som står på listan över kostnader.

Om du exempelvis har ett tjänsteföretag och är osäker på om du behöver maskiner eller andra hjälpmedel för dina uppdrag, så går det ofta att hyra de gånger de behövs. Det är dessutom lättare att debitera din kund maskinhyra än att ta betalt för något du redan har. Efterhand märker du vad som behövs för uppdragen. 

Säljer du varor så bör du vara försiktig med att dra på dig stora varulager med artiklar som du inte ännu vet kommer att sälja. Fulla varulager som inte säljer blir lätt en kostnad du kanske inte har råd med! Ett alternativ här kan vara dropshipping.

Var också noga med dina inköpspriser så att du inte betalar överpris!


 22. Anställ och expandera

När du kommit hit kan vi bara gratulera! Du har skapat ett företag ur tomma intet, fått det att överleva det första kritiska året och företagsstarten har gått så pass bra att du nu har ett tacksamt problem: Du har så mycket att göra så att du behöver komplettera företaget med annan kompetens än din egen. Du har dessutom råd med det!

Nu är det kanske också läge att fundera på expansion. Kan du öppna företaget för en större marknad eller bredda ditt utbud för att fånga en större målgrupp?


Sammanfattning

Vi hoppas denna guide har hjälpt dig en bit på vägen och önskar dig ett stort lycka till med ditt modiga val att starta eget företag! Nedan bjuder vi på ännu mer nyttigt material för dig som bara inte kan sluta läsa om hur man förverkligar sin dröm.

Mer om att starta eget företag

Vismas starta eget-kurs

Bli redo att starta eget genom att gå vår Starta eget-kurs. Starta eget-kursen är en onlinekurs på distans som guidar dig i allt från hur du startar ditt företag till hur du skaffar kunder och kommer igång med din försäljning. Du får också tips och råd om bokföring och administration.

Nyföretagarcentrum kan hjälpa dig

Visma Spcs samarbetspartner Nyföretagarcentrum kan hjälpa dig när du ska starta eget företag. Nyföretagarcentrum finns i nästan varje kommun och hos dem kan du boka tid för kostnadsfri rådgivning inför din företagsstart.

På de flesta orterna anordnas startmöte med en generell information inför din företagsstart. Passar bra för dig som har funderingar på att starta eget men inte har kommit så långt i tankarna kring företagandet. Enskild rådgivning är för dig som har kommit lite längre i dina planer på att starta företag. Du har en affärsidé och har påbörjat arbetet med affärsplan. På Nyföretagarcentrums hemsida kan du hitta vilka dagar och tider som är aktuella i din kommun.

Nyföretagarcentrum anordnar också olika evenemang, mässor och utbildningar. Mässan Eget Företag och Vecka 17 är två stora händelser som anordnas varje år. Under 2020 anordnas dock inga fysiska träffar i och med coronaviruset. I stället finns det möjlighet att delta i digitala möten.
Nu i coronatider går det utmärkt att boka tid för ett digitalt möte med Nyföretagarcentrum.

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi