Gör succé på mässor med rätt säljtänk

Mässor är ett fantastiskt tillfälle att träffa kunder och blivande kunder, sälja och sprida sitt varumärke. Här är allt du behöver veta om montern, bemanningen, marknadsföringen, målsättningen och kundkontakten efteråt. Missa heller inte mässans 9 gyllene regler. Allt från en verklig expert: Helena Nilsson, marknads-och kommunikationschef på Stockholmsmässan.

Det allra viktigaste är att planera sin mässa väl och att sätta tydliga mål för mässnärvaron, säger Helena Nilsson. Hon har något att lära oss alla, från UF-företagaren till gamla mässrävar som vi på Visma Spcs. 

 Montern

– Börja med att fundera över hur montern ska se ut. Vilket material och möblemang behöver ni i montern? De bästa montrarna är inte alltid är de mest påkostade utan det är montrarna där man har tänkt till. En bra monter lockar besökare. Besökare ska kunna stå på långt håll och bli intresserade av att gå fram till montern. När besökarna närmar sig montern måste det framgå tydligt vad ni säljer för något.

– Ett tips är att försöka ta bort allting som kan upplevas som ett hinder för besökaren att ta steget in i er monter. Trånga utrymmen och kanter på golvet är exempel på hinder. Ni får gärna ha en aktivitet eller tävling kopplad till det ni säljer för att locka besökare. Tänk då på att inte göra montern för plottrig, utan hålla den ren med ett budskap till besökarna.

– En riktigt bra monter visar också vad jag som besökare får ut av att använda er produkt eller tjänst. 

 Bemanningen

– Det bästa är att turas om att ha huvudansvaret i montern under två tretimmarspass. Det är jobbigt att stå upp en hel dag och vara på alerten. Gör ett tidsschema där ni bestämmer när och vem som kan ta paus och lunch. 

– Använd bekväma skor!

 Marknadsföringen

– En annan viktig sak att planera är marknadsföringen. Ni kan skapa uppmärksamhet i media genom att till exempel skriva ett pressmeddelande och skicka ut till lokaltidningar. Nischade kanaler ger oftast bäst genomslag, speciellt för lokala företag. 

– Använd sociala medier. Före mässan kan ni sprida budskapet om att ni kommer att delta på mässan och om det är något speciellt som era kunder bara kommer att kunna uppleva på plats (”kom och träffa formgivaren som designat vår produkt"). På själva mässan kan ni sprida bilder och filmer som visar vad som händer på mässgolvet eller kanske ha en tävling för besökarna (”lägg upp din roligaste bild på produkten”). Efter mässan kan ni fortsätta prata med besökarna på sociala medier om vad som hände på mässan och hur ni följer upp (”följ med när vi hälsar på vår produkt hemma hos den nya ägaren”).

 Målsättningen

– Sätt alltid upp mål så att ni vet om ni nådde fram eller inte. Målet kan vara att ni vill sälja 50 produkter eller få in 50 ordrar. Om ni säljer tjänster vill ni kanske dela ut 50 visitkort. En del vill dra in mejladresser eller hitta deltagare till en tävling. 

 Kundkontakten efteråt

– Det är viktigt att ni skriver ner kontaktuppgifter från besökare som vill bli kontaktade och hör av er till dem inom 1– 2 veckor. Om ni har fått visitkort av besökare bör ni kontakta dem direkt efter mässan. Om ni planerar i god tid, visar stort engagemang och följer upp försäljningsmålen, ökar chansen att ni gör succé på mässan. 

Här är mässornas 9 gyllene regler: 

  1. Visa kompetensOm ni till exempel gör reklam för att er produkt är miljöanpassad så måste alla som jobbar i montern kunna förklara hur och på vilket sätt om ni får frågor kring detta. Välj alltså mässpersonal med omsorg om du inte gör jobbet själv, det kan behövas både bredd och djup. 
  2. Måste du ta några klunkar mineralvatten, gå helst utanför montern för att dricka. Ät inte. 

  3. Stå rakt, vila och luta dig inte mot möbler eller saker i montern. Häng inte. Det kan verka lite överdrivet, men spelar roll. 

  4. Prata med mässbesökarna, inte med varandra. Era blickar bör alltid vara riktade mot besökarna. 

  5. Stå gärna lite utanför montern och pitcha ert budskap men var samtidigt inte för påstridiga, då backar besökare. 

  6. Få besökare vågar avbryta en säljare som knappar på sin mobil. Använd inte mobilen i montern, även om besökarna är färre just då. Ni kan råka missa någon som passerar. 

  7. Var schysst. Tala inte illa om konkurrentereller andra företag på mässan.

  8. Behöver du ta paus, luncha eller gå på toaletten? Prata ihop er. Lämna inte montern obemannad. 

  9. Personliga ägodelar ska alltid gömmas undan i skåp eller byrå. 

3,9/5 - 9 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi