Gratis webbshop – vad är haken?

"Gratis är gott" heter det ju, men det finns också ett talesätt som säger att det inte finns några gratis luncher. Hur är det då att bedriva e-handel med en gratis webbshop - funkar det?

Den som i dag vill bedriva näringsverksamhet online klarar sig ofta ganska långt med gratistjänster. Du kan få e-post-adresser, hemsida, bloggar och marknadsföringsverktyg utan kostnad till ditt företag. Ofta kan du dessutom koppla dessa gratistjänster till andra tjänster för att få statistik, sökmotoroptimering och mycket mera, utan att behöva betala en enda krona.. Så vad är haken? Här är några viktiga saker du bör tänka igenom innan du väljer en kostnadsfri nätbutik:

  • Har du kunskapen och vet vad som krävs?
  • Kan du tänka dig att ha reklam i din webbshop?
  • Klarar du dig med en standardlösning eller behöver du egen anpassning?
  • Är tillgång till support viktigt?
  • Hur trovärdig vill du vara mot dina kunder?

Är verkligen allt gratis - och hur länge?

Oavsett om du ska skapa en gratis hemsida eller billig webbshop, räcker det inte med att hitta ett verktyg för att skapa själva sajten och dess innehåll. Du kommer också behöva ett webbhotell, en plats med servrar som ser till att lagra och säkerhetskopiera din sajt. Och helst ett eget domännamn. För att din hemsida eller nätbutik ska kunna lagra information och fungera korrekt, behövs dessutom en databas där viss teknisk data lagras från sajten.

Här bör du som företagare tänka över hur mycket trafik du räknar med att din hemsida eller nätbutik ska generera, och hur viktig tillgängligheten ska vara. Dessutom kan det vara bra att ha i åtanke att lockande gratistjänster plötsligt kan börja begränsa eller ta betalt för vissa funktioner. Kunder världen runt blev chockade och ilskna när Microsoft meddelade att de minskar det fria lagringsutrymmet på OneDrive från 15 till 5 GB. Och den välkända hemsidetjänsten n.nu är inte längre gratis, trots att den marknadsförs så i Googles sökresultat.

"Om du inte betalar för produkten, är det du som är produkten."

Du betalar med annat än pengar

Oavsett vilken inställning du som företagare har till gratistjänster, är det i regel sant att tjänster som inte kostar pengar, betalas med någonting annat. Du har kanske hört devisen att "om du inte betalar för produkten, är det du som är produkten", som ofta syftar på användningen av gratistjänster från större företag som Google, Microsoft, Facebook och Apple.

Fria personliga nättjänster som e-posttjänster och synkbara planeringskalendrar är ofta förvånansvärt vassa och dugliga, och kan många gånger konkurrera direkt med betaltjänster. När det gäller publiceringstjänster som utrymme för hemsida och bloggar är det kanske mer uppenbart vad som ofta är priset för tjänsterna - reklam.

Räkna med reklam

Google kan till exempel erbjuda dig vissa tjänster för att skapa en hemsida gratis, men i gengäld vill Google veta mer om dina intressen för att förfina sin annonseringsmotor och visa reklam för dig. Du riskerar också att få skylta med dina konkurrenters reklaminslag och kan inte göra så mycket åt det på en gratis hemsida. Vill du inte ha konkurrerande reklam på din hemsida bör du nog se till att betala för den eller välja en gratislösning utan sådan reklam, som Visma Website.

Risken är dessutom större än du tror, för syftet med Googles verktyg är ofta att matcha annonsernas innehåll med besökarnas intressen. Och då är det svårt att hitta ett bättre ställe att annonsera om Karlssons strumpor och halsdukar än i Anderssons webbshop som säljer Anderssons strumpor och halsdukar.

Färre valmöjligheter och funktioner

När du skapar en gratis hemsida eller webbshop har du sämre möjligheter att välja ett domännamn som stämmer överens med ditt företagsnamn eller din verksamhet. Du kan få leva med att själva domänen hamnar på leverantörens företagsnamn och ibland med konstiga tecken och ord i webbadressen.

Och om leverantören bestämmer sig för att ändra villkoren eller förändra tjänsten har du inte alltid mycket att säga till om – det kan vara svårt att ställa krav på en tjänst som är gratis. Om du registrerar en gratis nätbutik på en subdomän hos en leverantör, vilket är vanligt i sammanhanget, vad händer den dagen då leverantören lägger ner verksamheten? Svaret är enkelt: då blir du också tvungen att lägga ner din verksamhet på subdomänen.

En del gratistjänster fungerar som reklam för en betaltjänst där gratistjänsten är begränsad och syftar till att locka användaren att uppgradera till en betaltjänst. Om det är en medveten strategi kan det många gånger innebära onödigt extraarbete eller problem för dig längre fram då viss funktionalitet saknas.

Du bör dessutom räkna på den extra tid du riskerar att få lägga ner på att jobba i en begränsad tjänst. Ett exempel på sådant arbete kan vara att sköta bokföringen av affärshändelserna i webbshopen. De nätbutiker som kostar pengar inkluderar ofta någon form av synkronisering mellan försäljningen i webbshopen och i ditt ekonomiprogram, som till exempel den ekonomikoppling som finns mellan Visma Webshop och Visma eEkonomi.

Tips! Jobba enkelt med näthandel och bokföring

Jobba online, sälj med Swish eller andra betallösningar i Visma Webshop och låt en direktkoppling till ekonomiprogrammet Visma eEkonomi underlätta din administration. 

Hjälpen saknas eller kostar extra

Om det är svårt att ställa krav på något som är gratis är det förstås ännu svårare att begära hjälp och support när det blir svårt eller något inte fungerar som det ska. I de bästa av världar finns andra hjälpsamma användare att fråga, men riktig företagssupport kostar som regel extra.

Behövs verkligen support? Rent tekniskt sett finns det inget som säger att en gratis webbshop skulle vara sämre på att leva upp till tekniska standarder, ha sämre tillgänglighet eller att kunderna har svårare att hitta till den.

I praktiken har dock den internetoperatör som inte får betalt av sina kunder svårare att själv köpa bra tillgänglighet och de senaste tekniska lösningarna. Och när dina sidor ligger på en gratistjänst bland många andra under samma domännamn ser förstås sökmotorerna detta och tar hänsyn till det i sina sökresultat, vilket inte gynnar din sajt.

 Lästips! 5 SEO-tips för företagare

  Video: 5 enkla sökmotortips till småföretag

Trovärdighet viktigt för kunderna

Den kanske viktigaste saken att fundera över som företagare när du överväger att skapa en gratis webbshop eller hemsida, är företagets trovärdighet gentemot dina kunder.

I dag blir det vanligare att e-handelscertifiera sin webbshop via till exempel Trygg E-handel, ett sorts kvitto på att du är en seriös e-handlare. Det räcker alltså inte bara att skapa och publicera din webbshop, som företagare bör du också uppfattas som en seriös e-handlare, något som kan vara svårt om du inte är beredd att betala för de tjänster som krävs för att proffsigt sälja dina varor eller tjänster till andra.

Fotnot: Uttrycket "det finns inga gratis luncher" tros komma från amerikanska barer där människor kunde få gratis mat om de även drack alkohol där.

Tips! Lär dig mer om e-handel och om att synas på nätet

Vill du slå konkurrenterna på fingrarna och ta klicken i söket? Är du redo att börja sälja på nätet eller ta din e-handel till nya nivåer? Här är tipsen som ger dig ett försprång.

E-handel – tips för dig som driver eller vill driva webbshop

5/5 - 2 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi