Så här funkar Visma Sign:

Hur aktiverar jag Visma Sign?

Registrera dig med dina uppgifter på Visma Sign » och sen är det bara att börja!

Kolla gärna in filmen Kom igång med Visma Sign »

Hur lägger jag till en användare på mitt Visma Sign-konto?

Om du är administratör för kontot kan du lägga till användare till företaget eller föreningen och ändra deras åtkomsträttigheter. Det gör du under Inställningar.

Var noga med att skapa en mapp samt en grupp för användaren innan du lägger till en ny användare om du vill begränsa användaråtkomst.

Hur signerar jag ett dokument i Visma Sign?

Börja med att klicka på länken i mejlet du fått och fyll i lösenordet. Då ser du dokumenten som kan signeras. 

När dokumentet är kontrollerat klickar du på Gå vidare till identifieringen där du identifierar dig med personnummer och BankID och därefter kan du klicka på Signera dokument

Kika gärna på filmen Signera dokument med Visma Sign »

Dokument som är signerade med Visma Sig är juridiskt bindande

Vilket filformat ska jag skicka dokumenten i?

Dokumentet som ska signeras måste vara i PDF-format samt i A4. Den maximala filstorleken är 15 mb.

Du kan skicka tex uppdragsbrev mellan redovisnings/revisionsbyrå och företag, attest/godkännande av lönelista, årsredovisning, styrelseprotokoll, offerter mm. Egentligen alla avtal eller dokument som kräver en signering. 

 

Hur syns signeringen?

När dokumentet är signerat skapas en extra sida i pdf-filen som visar hur många sidor dokumentet är på och vem/vilka som har signerat.

Både du som skickar och den som signerar kan logga in i Visma Sign och se/ladda ner det signerade dokumentet från Arkiv-menyn.

Dokumentet sparas i Visma Sign i sju år.

Hur faktureras Visma Sign?

Faktureringen för Visma Sign sammanfaller inte med dina andra tjänster från Visma Spcs. Fakturan skickas när du kommit upp till 25:- eller vid ett årsskifte.

Du blir fakturerad i efterskott för de signeringar som gjorts och förfallna fakturor hanteras enligt ordinarie inkassorutiner. 

Varför misslyckas signeringen?

Detta felet uppstår oftast på grund av valet av webbläsare.

Om signeringen misslyckas för första gången rekommenderar vi att testa en annan webbläsare.

En annan anledning kan vara att det angivna personnumret inte stämmer överens med det som hittas i autentiserings-kanalen. Detta felet kan även bero på att den som signeringar använder gemensamma BankIDs som har ett begränsat antal användningsmöjligheter utöver bankens egna verksamhet.

Varför syns inte signaturen på dokumentet?

Kontrollera att du har den senaste versionen av Adobe Reader installerat på datorn.

Tänk på att signaturer gäller för hela dokumentet och att du inte kan ta bort en enskild sida och ändå behålla signaturen.

Hur gör jag för att avsluta tjänsten?

Under de första 30 dagarna är det möjligt att avsluta tjänsten utan extra kostnad och detta sker då med direkt verkan. Om du under denna tid överskrider tre signaturer kommer vi att ta betalt för dessa. 

Efter 30 dagar är uppsägningstiden en månad. När du säger upp tjänsten kommer denna att fortskrida tills slutet av månaden. Om du vill avluta ett företags Visma Sign-konto skickar du ett e-mail till sign.spcs@visma.com

Vi rekommenderar att du laddar ner alla dina dokument från ditt arkiv innan du avslutar ditt Visma Sign-konto. Originalkopian av ett elektroniskt signerat dokument är filen som har blivit signerad och inte en kopia.

Var vänlig och uppmärksamma att om du avslutar ditt konto så kommer mappar, inställningar, dokument etc att raderas. Dessa kommer inte att vara tillgängliga igen om du bestämmer dig för att registrera dig för tjänsten igen.

Support

Kontakta supporten

Behöver du hjälp? Vi finns här för dig! 

 

Kontakta supporten