Kursen Starta redovisningsbyrå - gratis videokurs för dig som drömmer om en egen byrå

Vad är viktigt att tänka på och hur ska en gå till väga för att hitta kunder som nystartad? Lär dig allt om att driva redovisningsbyrå – som du inte fick lära dig på kurserna i redovisning och skatt – av Tintti Dahlin, Business Development Consultant, Visma. I den här artikeln får du även goda råd av Anders Bernåker, mångårig utbildare och medförfattare till Reko. 

Till anmälan

Gå direkt till avsnitt:
Vismas kurs Starta redovisningsbyrå

Starta redovisningsbyrå - Guide och tips från experterna

– Välkommen till en bransch där de flesta älskar sitt jobb. Enligt en undersökning tycker så många som 80 procent att det är bra eller mycket bra att jobba på en redovisningsbyrå. Men det gäller förstås att kunna sin sak, det kan nämligen bli dyrt att göra fel, säger Anders Bernåker. Här är hans råd till alla som vill starta och driva en byrå.

3 bra kom igång-tips

  1. Den första och andra kunden är kanske svårast, sedan kommer mycket på referenser. Därför är det viktigt att hitta kunder som är verksamma inom områden du är duktig på. Sedan hänger mycket på att nätverka och hitta fler kontakter, tipsar Anders Bernåker. Faktum är att de allra flesta konsulter har så mycket att göra att det kan vara idé kolla att med konkurrenter om man kan bli underkonsult.
  2. Se till att ha bra verktyg. Då menar jag såväl  rutiner och planering som system för bokföring, deklaration och skatt. Det är viktigt att ställa krav på både dina kunder och dig själv. Gör rätt från början så behöver du inte göra om. Det är att vara effektiv och en effektiv byrå är även en lönsam byrå.
  3. Sätt upp mål för dina kunder, men missa inte att även sätta upp egna mål med din egen verksamhet.

Auktorisation en kvalitetsstämpel

Även om vem som helst faktiskt får sköta bokföringen åt andra så finns det utbildningar och rekommendationer i branschen som bör följas. Bäst är förstås att vara auktoriserad och då krävs viss utbildning. Det ställs även krav på erfarenhet och vidareutbildning.

– Det kostar förstås på att bli auktoriserad, men ger å andra sidan arbetet en kvalitetsstämpel och dig som auktoriserad en titel och identitet på marknaden. Alla på en byrå behöver inte vara auktoriserade, men åtminstone en borde vara det.

Det kan bli dyrt att göra fel

– Att veta att man inte kan är också en kunskap, säger Anders Bernåker som även sitter med i Srf:s Skadeprövningsnämnd där man bedömer skadeståndsärenden och behandlar fall när något gått snett.

Ofta handlar det om fall där de som skött redovisning och deklarationer trodde att de kunde, men där till exempel Skatteverket var av en annan mening. Något som fått negativa följder för kunden.

– Se till att ha en branschorganisation som Srf eller andra sakkunniga att fråga. Det är oftast med skatten det blir fel och det beror många gånger på något man tror sig kunna, men som inte visar sig stämma. Och det kan ofta sluta med skadestånd.

Kan man driva byrå som sidoverksamhet?

Möjligheten att starta egen byrå på deltid och samtidigt jobba vidare som anställd är förstås ett sätt att komma igång. Men det finns en del hinder. De flesta som startar egen redovisningsbyrå har någon form av ekonomisk bakgrund och jobbar ofta med redovisning i en eller annan form. Därför är det ofta lite kontroversiellt att vara anställd som ekonom parallellt med egen byråverksamhet.

– Få arbetsgivare gillar det. Men även om det är ok med arbetsgivaren blir nästa problem en fråga om kompetensutveckling – hur ska du hinna jobba och kompetensutveckla dig? Under en begränsad period är det dock ett utmärkt sätt att känna sig fram för att sedan kunna ta steget till eget fullt ut. 

När är det dags att bromsa?

– Jag tror det är dags att se över verksamheten när man märker att man måste ha kvar mindre seriösa kunder eller strulpellar för att klara sin ekonomi. När kunderna styr och talar om för dig hur du ska göra ditt jobb är detta en varningssignal. Och om du inte får ihop din ekonomi utan dem är det hög tid att ta ett nytt grepp, eller göra någonting annat.

När är det dags att satsa?

– Det har förstås att göra med om det finns efterfrågan för din kompetens. Ser du att det tillkommer fler kunder så att du har underlag för att driva det som heltidssysselsättning är det bara att köra på. Det märks ofta genom förfrågningar och att andra ger dig referenser. Två nöjda kunder kan ofta ge dig två kunder till, och så är den positiva spiralen igång.

Det finns ett krav alla byråer måste följa

Du behöver varken vara auktoriserad eller medlem i Srf, men det finns ett krav du måste uppfylla som redovisningskonsult och det har att göra med lagen om penningtvätt.

– Kravet är att du måste registrera dig på Bolagsverket så att de vet att du finns och att du bedriver redovisningstjänster.

Men det följer även vissa förpliktelser med detta.

– Med din anmälan förutsätts du ta till dig vad lagen ställer för krav på dig. Det handlar om att du ska veta vem du gör affärer med och göra en identitetskontroll med dem. Men du har också en rapporteringsskyldighet.

Rapporteringsskyldighet följer med kravet

Om du misstänker att din klient eller dennes företag håller på med finansiering av terrorism eller penningtvätt är du skyldig att anmäla detta till eko-polisen. Vid en anmälan har du dessutom strikt tystnadsplikt och får inte berätta om anmälan eller om din misstanke, för din kund.

– Det här är svåra saker att avgöra själv. Mitt råd är att ta hjälp direkt vid minsta misstanke för att det skulle finnas något sådant i görningen. Rådfråga en jurist, en advokat eller SRF och få professionell hjälp att avgöra om och hur du ska gå vidare. Sitter du med detta själv är det lätt att man väntar för länge och hoppas på att det ska lösa sig av sig själv.

Om FAR, Srf och Reko

  • FAR (Förenade Auktoriserade Revisorer) och är en branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer & rådgivare.
  • Srf-konsult är  en branschorganisation för redovisningskonsulter och lönekonsulter som även utför auktorisationer.
  • Reko och Rex är resultatet av ett samarbete mellan FAR och SRF som innehåller det ramverk och de grundläggande principer som ska följas i redovisningsuppdrag. De utgör svensk standard för redovisningstjänster.

2020 startas 17% fler redovisningsbyråer

Statistik från UC visar att det startades 550 redovisningsbyråer mellan januari och maj 2020. Det är 80 fler än samma period 2019, en ökning med 17 procent. Företag inom ekonomi och juridik ligger även med på topplistan för konkurser. Jan Söderqvist, branschexpert, Visma Spcs, menar att orsaker kan vara att det pågår ett generationsskifte samtidigt som en del blivit uppsagda eller permitterade. 

Vismas kurs Starta redovisningsbyrå

På kursen gör vi korta dykningar i en rad olika ämnen. Du kommer inte att bli fullärd men i gengäld får du matnyttig kunskap som till stor del går att omsätta direkt i praktiken. 

Kursen är gratis och tar cirka 1,5 timmar. Den består av pedagogiska filmer som du kan se när du vill. Det är alltså helt okej att ta en bit i taget och ibland återvända till dina favoritavsnitt. 

Lärare är Tintti Dahlin, Business Development Consultant på Visma. Han coachar byråledare i affärsutveckling, är utbildad redovisningskonsult och har jobbat på Panalitix, ett affärsutvecklingsföretag för redovisningsbranschen.

Vad innehåller kursen?  

  • Det viktigaste först
    "Why", vision, mission och mål.
  • Varumärke
    Grafisk profil, logotyp och hemsida.
  • Viktiga nyckeltal
    Kundfordringar, pågående arbeten, AHR, ned- och uppskrivningar, produktivitet. 
  • Kunder
    Vem är din ideala kund? 
  • Tjänsteerbjudande
    Välj tjänster och paketera dem.
  • Prissättning
    Lär dig att sätta rätt pris.  
  • Programvaror
    Systemen som gör jobbet åt dig. 
  • Arbetsflöde
    Hur du arbetar riktigt effektivt i programmen.
  • Marknadsföring
    Nätverk, SEO och sociala medier. 
  • Sälj
    Hur en potentiell kund blir en faktisk kund. 
  • Kundrelationer
    Kundkommunikation, kundundersökningar och merförsäljning. 

Till anmälan

4,4/5 - 44 röster

Visma Smarta Byrån

– ditt nya byråpaket i molnet

Redovisning som det borde vara. Plocka ihop det du själv behöver och sköt alla uppdrag från ett ställe. Betala bara för det du använder.

Ditt nya byråpaket