Bli en digital företagare – påbörja resan i fem enkla steg

Digitalisering. Du har vid det här laget säkert hört det en massa gånger. Men vad är egentligen poängen med att digitalisera sig och sitt företag? Vilka fördelar kan digitaliseringen till? Många verkar digitalisera för digitaliseringens skull, utan att egentligen ha en förståelse för varför man ska göra det. Men nu ska vi gå ner på fem handfasta digitaliseringstips som på riktigt har potentialen att utveckla ditt företag.

Teknik, digitalisering & IT-säkerhet > Bli digital företagare

1. Skaffa en hemsida

En till synes självklar punkt för många, men faktum är att många småföretagare saknar en hemsida. Detta är startpunkten och en förutsättning för din digitala närvaro, och en väldigt snabb och enkel första punkt att börja sin digitalisering med. Tänk också på att fler och fler surfar via mobilen, och att det därför är viktigt att mobilanpassa hemsidan. Detta sköts automatiskt i vår egen lösning Website. När du skapar sidan, är det mycket viktigt att avsätta lite tid för så kallad sökmotoroptimering. Mer om detta senare.

     Ta kontrollen över din närvaro online. Skapa en hemsida till företaget på några minuter i Visma Website

2. Starta en webbshop (om du säljer saker)

Om du handlar med varor, vare sig till privatpersoner eller andra företag, kan du med en webbshop expandera din marknad och ha öppet 24/7. Om du till exempel driver en butik på landsbygden, kan detta hjälpa dig att utöka din kundgrupp. Eller om du vill testa dina produkters vingar i ett annat land. 

Att gradvis ställa om till digital försäljning, kan också ge dig möjligheten att på minska personal- och driftskostnader genom att minska öppettiderna i din fysiska butik. Väljer du vår e-handelslösning Visma Webshop, kan du dessutom integrera webbshopen med Visma eEkonomi. Även om du ska bygga en av webbshop är sökmotoroptimering ett viktigt första steg.

     Ta omsättningen till en ny nivå med Visma Webshop

3. Sökmotoroptimera!

Nästa steg är att öka dina chanser att synas för alla som gör en Google-sökning på produkter eller tjänster som är relevanta för ditt företag. Målet är att dina sidor ska dyka upp på förstasidan bland de så kallade organiska sökresultaten viktiga sökningar.

Det finns en mängd taktiker inom området sökmotoroptimering (förkortat SEO, efter engelskans Search Engine Optimization), och vi hinner inte gå in på djupet i denna lista. Men följande punkter är bra att börja med:

  • Se till att din hemsida och/eller webbshop har en tydlig och lättnavigerad struktur. Detta är redan förberett i våra egna lösningar.
  • Undersök vilka sökord som är de viktigaste för produkterna eller tjänsterna du säljer. Till detta kan du använda något sökordsverktyg, till exempel keywordtool.io.
  • Försök väva in dina viktigaste sökord på strategiska ställen på din hemsida/webbshop. Ur sökmotorsynpunkt är sidans titel, huvudrubriken (H1) och den första delen av brödtexten de viktigaste ställena.
  • Skriv en bra metabeskrivning för varje sida. Metabeskrivningen är texten som syns under sidans titel i sökresultaten, och har som främsta syfte att väcka läsarens intresse och locka till klick. En bra metabeskrivning är en kortfattad text (på max 160 tecken) som på ett relevant och intresseväckande sätt beskriver innehållet för just den sidan.

    Vill du läsa mer om sökmotoroptimering? Kika på vår Google-skola och våra SEO-tips

4. Registrera dig på Google MyBusiness

Detta är ett väldigt enkelt sätt att öka sin synlighet på. Kombinerat med lite sökmotoroptimering, kan ditt företag synas i lokala Google-sök, med bland annat recensioner, vägbeskrivning, telefonnummer och öppettider. Det gör det enkelt för dina kunder att hitta dig, och ger dessutom ett proffsigt intryck.

   Registrera dig på My Business

5. Sköt redovisningen i molnet

En stort steg mot att bli ett digitalt företag, är genom att flytta sin administration till en internetbaserad tjänst. Att jobba i molnet ger dig precis den effektivitet och flexibilitet som digitaliseringen handlar om.

I exempelvis Visma eEkonomi jobbar vi aktivt med att hela tiden lansera nya funktioner som har som syfte att strömlinjeforma ditt backoffice, så att du kan fokusera på de delarna i verksamheten som just du tycker är roligast. Att sköta administrationen i en webbaserad lösning ger dig bland annat följande fördelar:

  • Smidigare samarbete – du, kollegorna och redovisningskonsulten kan jobba i samma dokument samtidigt
  • Geografiskt oberoende – du kan jobba i programmet från vilken smart enhet som helst, oavsett var i världen du befinner dig
  • Glöm säkerhetskopian – all backup sker automatiskt
  • Farväl till manuell uppgradering – programmet uppdateras av sig självt
  • En mängd integrationsmöjligheter – kombinerar du olika molntjänster, kan du frigöra enorma mängder tid. Programmen gör jobbet åt dig

   Prova Visma eEkonomi gratis redan idag

Grattis! Nu har du tagit de första, men ack så viktiga, stegen mot att bli en digital småföretagare.