Från kund till ambassadör för företaget

Hur får du riktigt, riktigt nöjda kunder som blir ambassadörer för ditt företag? Jo, tänk långsiktigt och utbilda kunden i vad den verkligen behöver.

Försäljning och marknadsföring > Ambassadör för företag

Ambassadör för företaget – hur skaffar man dem?

Alla företag vet att det är nöjda kunder som bygger deras framgång. En nöjd kund kommer ofta tillbaka och handlar av dig igen. Den sprider ett gott rykte om ditt företag och uppmuntrar sina bekanta att handla just hos dig.

Kort sagt – nöjda kunder har potential att bli ambassadörer för ditt företag och öka din vinst. Men hur gör du en kund till en stolt ambassadör för ditt företag?

Allt handlar i grunden om att bygga förtroende och trovärdighet, som gör att kunden vill komma tillbaka till dig och handla. Antingen kan du försöka profitera kortsiktigt på kundens relativa okunskap eller tänka långsiktigt och utbilda kunden i vad den verkligen behöver.

Vad innebär det i praktiken?

 Sluta kränga produkter och lösningar som inte gynnar kundens situation. Fokusera i stället på att bygga upp ett långvarigt förtroende.

 Sälj endast det som kunden behöver vid varje tillfälle. Om kunden är osäker på vad den behöver – led den fram till en lösning som passar och dela med dig av din kunskap.

"Många företag utgår från att kunden själv ska förstå att den har ett visst behov. Men vill du skapa en nöjd kund måste du först bli expert på att se när en kund befinner sig i en situation där dina produkter eller tjänster kan tillföra ett värde. Det är inte alltid kunden förstår behovet av en lösning som kan förbättra vardagen."

– Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs

 Engagera alla på företaget för att göra dina kunder nöjda. Om kunden känner sig otrygg – hjälp den vidare till utbildningsavdelningen. Om kunden är arg över sin lösning – få ansvarig för produkten eller tjänsten att personligen kontakta kunden och stämma av om kunden verkligen använder din lösning på rätt sätt. Kartlägg företagets alla kontaktytor med kunder och se till att rätt personer sköter kundkontakten.

Ring upp när det går

Följ regelbundet upp dina kunder för att vara säker på att de har den bästa och mest uppdaterade lösningen du erbjuder. Lyft luren helt enkelt och slå en signal några gånger om året. Har deras situation förändrats som gör att de behöver en ny lösning? Är de nöjda över huvud taget? Det händer att kunder köper fel lösning och sedan sitter irriterat i en missnöjd situation. 

Telefonen används allt för sällan av seriösa företag. Det är viktigt att du ringer kunden för att föra ett trovärdigt och öppet samtal om kundens behov. Många mindre företag satsar i stället sin energi på att bjuda kunder på julbord och hockeymatcher. Säkert jättekul, men låt inte julbord blir ett substitut för att faktiskt undersöka kundens behov och göra den nöjd. Då finns risken att din kund går till en konkurrent, med eller utan julbord. Varför? Kanske för att din konkurrent gjorde det du kunde ha gjort – undersökt om kunden verkligen hade allt den behövde för tillfället och se en öppning att förbättra kundens situation.

Vad gör du då om du har många kunder? För inte kan du ringa upp alla. Nej, det kanske du inte kan men då bör du se till att införskaffa ett CRM-system eller nyttja ett bra bokföringsprograms funktioner för kundhantering. Med den information du har tillgång till där kan du enklare göra en bedömning av vilka kunder du bör ringa upp och vilka du kan kontakta på annat sätt. 

Visma eEkonomi

Släpp kontrollen 2022.

Och behåll den med vårt självkörande ekonomiprogram. Just nu ingår våra populäraste tillval för årsredovisning och deklaration gratis när du väljer Visma eEkonomi Smart.

Läs mer om Visma eEkonomi