Digitalt samarbete i Visma eEkonomi

När du som redovisningskonsult arbetar i Visma eEkonomi kan det digitala samarbetet med din kund se ut på olika sätt - se till att arbeta precis så som det passar er.

Redovisningskonsulten och företagaren

Två glada kollegor som jobbar i löneprogram

1. Bestäm vem som gör vad

Du som redovisningskonsult arbetar alltid i Visma eEkonomi Pro för att ha full behörighet till alla funktioner. Se till att välja den variant av Visma eEkonomi som passar med hur ni önskar arbeta och samarbeta med kundens redovisning. Visma eEkonomi fungerar för alla former av samarbeten.

Välj variant efter hur ni vill arbeta »

Lönearbete på laptop på skrivbord i massivt trä.

2. Starta på rätt sätt

När du vet hur ni vill arbeta med kundens redovisning i Visma eEkonomi aktiverar du ert samarbete i Visma Advisor eller Byråstöd. Även om kunden redan har programmet.

Aktivera i Visma Advisor »

Aktivera i Visma Byråstöd »

En arbetsdag hos ett småföretag som använder löneprogram Visma Lön

3. Arbeta helt digitalt

Missa inte smarta tillval som förenklar hela arbetsprocessen, oavsett hur ert samarbete ser ut. Använd bankkoppling, digital hantering av kvitton och leverantörsfaktor, samt ge din kund enkelt en överblick på ekonomin och spara enormt mycket tid.  

Effektivisera med smarta tillval »

Välj variant efter hur ni vill arbeta

När du sköter allt

Om din kund just nu inte vill göra någon del själv kan du starta ert samarbete i Visma eEkonomi Start. Där tar du kontrollen över hela redovisningen och kan enkelt välja smarta sätt att få in underlagen digitalt och få automatiska avstämningar med exempelvis bankkoppling. Steg för steg kan du minimera pappersarbetet och kan smidigt uppgradera kundens behörigheter när de vill sköta mer själv, till exempel faktureringen.

När du gör en del av arbetet

Vill kunden sköta sin egen försäljning? Toppen! Välj eller uppgradera kundens variant till Visma eEkonomi Fakturering. Då får kunden tillgång till allt som behövs för att hantera kunder, fakturor och inbetalningar. Resten av redovisningen sköter du.

Tips! Använd de smarta tillvalen för den automatiska avstämningen med betalningar och för att scanna kundens underlag så blir arbetet ännu smidigare, både för dig och kunden.

När din kund gör större del av arbetet själv 

Vill kunden sköta det mesta själv? Låt då kunden arbeta i Visma eEkonomi Smart eller Pro. När kunden sköter den löpande redovisningen själv har du en viktig roll vid period- och årsavstämningen och inte minst i rollen som rådgivare. Hjälp kunden förstå sin likviditet och resultat, samt hur de arbetar smart med sin redovisning och sina processer. Exempelvis genom att skicka och ta emot digitala fakturor.

Effektivisera med smarta tillval

creditcard

Bankkoppling

Använd den smarta bankkopplingen så automatiserar du mycket av avstämningen med inbetalningarna. Med fullmakt till din kunds bankkonto kan du automatiskt hämta ut bankkontoutdraget in i programmet. Har du inte fullmakt? Be kunden ta ut sitt kontoutdrag på fil (csv) och löpande mejla det till dig.

Arbeta med bankkoppling »

barchart

Visma Ekonomiöversikt

Oavsett vilken variant din kund använder så har ni båda tillgång till Visma Ekonomiöversikt - helt kostnadsfritt. Du laddar upp bokföringsdatan och delar med dig av resultatet till din kund. Med tydliga grafer och rapporter får kunden insikt i hur det går. I tjänsten ingår obegränsat antal användare.

Läs in data i Visma Ekonomiöversikt »

cell

Visma Scanner

Med appen Visma Scanner kan din kund fota sina kvitton och leverantörsfakturor. Programmet tolkar snabbt in uppgifterna och bilden kopplas till affärshändelsen. Visma Scanner passar att använda i ett samarbete både där du gör allt och när kunden gör en del av arbetet själv.

Hantera kvitton och leverantörsfakturor digitalt »

cost

Visma AutoInvoice

Samarbeta med din kund i Visma AutoInvoice och slipp all manuell registrering av din kunds leverantörsfakturor. Du kontrollerar och konterar fakturor som vanligt, enda skillnaden är att du slipper stansa alla enskilda uppgifter manuellt. Vår scanningscentral gör det jobbet åt dig.

Enkel hantering av kundens fakturor »

Behöver du hjälp med inställningarna?

Tycker du det känns krångligt med alla inställningar och alternativ? Lugn! Vi hjälper dig att komma igång på rätt sätt med en helt skräddarsydd lösning. Mejla onboarding.spcs@visma.com för mer info och prisuppgifter.

Hur ändrar jag min kunds variant av Visma eEkonomi?

Logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se och klicka på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra en kunds variant av Visma eEkonomi.

Vad gör jag om min kund inte har bekräftat samarbetet?

När du har aktiverat ett samarbete via Visma Advisor eller Visma Byråstöd skickas ett mejl till din kund som bekräftar det. Din kund behöver sedan logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se där den får en notis och godkänner samarbetet. 

Kan jag byta fakturamottagare på ett samarbete med min kund?

Ja, du kan byta fakturamottagare på ett samarbete med din kund. Logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se och klicka på fliken Samarbeten i menyn under ditt företagsnamn, här får du upp listan över Aktiva samarbeten och kan via penn-symbolen redigera ett samarbete för att ändra fakturamottagare.

Hur startar jag en bankkoppling i Visma eEkonomi?

För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi Pro. Kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. IBAN nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag. 

Arbeta med bankkoppling »

Hur hanterar jag min kunds kvitton och leverantörsfakturor?

Med appen Visma Scanner kan din kund fota sina kvitton och leverantörsfakturor. Programmet tolkar snabbt in uppgifterna och bilden kopplas till affärshändelsen när du bokför. Visma Scanner passar att använda i ett samarbete både där du gör allt och när kunden gör en del av arbetet själv.

Hur avslutar jag ett samarbete?

För att avsluta ett samarbete, gå till vismaspcs.se och logga in till Mina tjänster, välj Samarbeten i menyn uppe i högra hörnet. Klicka på pennikonen till höger om den tjänst du vill avsluta samarbetet för och välj Avsluta samarbete. Välj även vad som ska hända efter avslutat samarbete, du kan välja olika alternativ beroende på tjänst. Bekräfta till sist genom att välja Avsluta samarbetet.