Jobba smart – 7 steg till effektivare arbetsprocesser

Låt dessa tider av social distansering bli startskottet för ett lite smartare sätt att jobba. Här är enkla digitala tjänster som gör företagare och redovisningskonsulter mer effektiva.

1. Var öppen för nya arbetsätt (Check!  )

Bara genom att börja läsa den här texten har du tagit första steget mot att jobba smartare – grattis till det! För du vet väl att första steget ofta är det svåraste? 

2. Skrota pappersarbetet

Vill du spara tid, träd och få koll på viktiga papper? Då är det hög tid att skrota pappret och börja digitalisera pappersarbetet. Dels sparar du massa plats, men framförallt blir det enklare för dig att hitta och komma åt dina viktiga dokument var du än är, så länge det finns en internetuppkoppling.

 Digital bokföring – så här säger lagen

3. Planera i molnet

Effektivitet börjar med översikt och planering. Samla alla kalenderaktiviteter på ett ställe, och se till att du lätt kan komma åt ditt schema oavsett plats eller enhet. Sekunden du börjar planera digitalt, kommer det också bli enklare för dig att lägga in och synka kundmöten, skicka påminnelser inför händelser eller dela din kalender med andra. Google Kalender är gratis och kräver bara ett Google-konto.

4. Få ut mer av dina program och tjänster

Du skulle väl inte köpa en ny bil utan att nyttja smarta funktioner som kommer med din nya modell? Precis likadant är det med de program och tjänster du använder dagligen i ditt arbete – se till att du använder det du betalar för! Två utmärkta exempel på smarta funktioner är appen Visma Scanner där du enkelt fotar kvitton och leverantörsfakturor direkt i mobilen, samt möjligheten att skicka fakturor automatiskt med elektronisk fakturahantering. De är framtagna för att underlätta din vardag, så att du får tid över till kärnan i din verksamhet. Andra exempel är Visma Tid Smart och Visma Min Lön & Mitt Lönebesked.

5. Koppla ihop tjänster 

Visma eEkonomi har en integration med Zapier som är ett verktyg för att koppla ihop olika program så att de agerar automatiskt. Man lägger samman olika tjänster så att det blir: "Om x händer i tjänsten a, utför y i tjänsten b", etcetera. Effekten blir snabbare administration.

6. Låt AI bokföra – och koppla in banken

Låt oss ta bilen som exempel igen. För precis som i bilbranschen, går även bokföringsprogrammen åt ett mer automatiserat håll. Att bokföra manuellt är klassiskt, men inte särskilt effektivt. Idag hittar du olika typer av automatisk bokföring i de flesta av Vismas program och tillägg. I Visma eEkonomi finns nya funktionen Bokföringshjälpen, där programmet själv ger förslag på konto, baserat på vad andra kunder valt. Ett annat tips är bankkopplingen till ditt företagskonto när du använder Visma eEkonomi. Det enda du behöver göra är att klicka en gång, så är förslaget bokfört och klart.

Lifehack för både redovisningskonsulter och företagare!

7. Bli proaktiv 

Genom att hålla koll på företagets ekonomi och agera på avikelser, gärna tillsammans med en redovisningsbyrå, kan du lyckas ännu bättre som företagare. Visma Ekonomiöversikt uppdaterar dig på det ekonomiska läget i ditt företag. Redovisningsbyrån kan även se till att du får särskilda rapporter som är anpassade efter ditt företags behov. 

Ge inte upp! Att skapa nya vanor tar tid, och är utmanande för hjärnan. Ha förståelse för att det kan ta en stund att komma igång med ditt nya smarta arbetssätt. 

3,7/5 - 6 röster

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi