Välkommen tillbaka till jobbet! 11 tips om att börja jobba efter semester

Dags att börja jobba efter semester? Välkommen tillbaka! Att gå från ledighet till arbetsfokus är inte alltid helt lätt oavsett om du arbetar ensam eller med kollegor, är företagare eller anställd. Det handlar om ditt välmående, hur du som arbetsgivare ta hand om anställda och hur du kan får en produktiv start på hösten. Just i år är det kanske ännu svårare att komma igång med tanke på Coronas framfart. Vi har tipsen som gör att du kommer igång på jobbet efter sommar och lata dagar.

Första dagen efter semestern

Det handlar om din vardag. Tänk på det här under de första dagarna efter semestern:

1. Mjukstarta med lägre tempo

Om du har möjlighet så korta gärna ner din första arbetsvecka genom att börja mitt i veckan. De första dagarna bör du lägga på att beta av uppgifter som blivit liggande, läsa mejl och sakta komma in i arbetet igen. Då har du mer kraft och energi att kicka igång måndagen efter. Det är okej att ha ett lägre tempo när du precis har kommit tillbaka från semestern. Det är naturligt att det tar tid att komma upp i full fart igen.

2. Gör en prioriteringslista

Du kommer att behöva tid att landa på jobbet igen. Räkna med ett par dagar där du ser över dina arbetsuppgifter och gör en prioriteringslista. Om möjligt, se till att du inte har några inplanerade möten de första dagarna efter semestern.

Lästips: Prioritera rätt! 3 snabba tips

3. Ha kvar ditt autoreply ett par dagar till

Om du inte har ett särskilt ansvar att vara tillgänglig finns möjligheten att ha kvar ditt autoreply-svar på mailen och telefonen ytterligare ett par dagar efter semestern. På så vis får du möjlighet att planera och prioritera utan avbrott.

4. Ställ om din dygnsrytm – även om du jobbar hemifrån

Det är lätt att få ändrade sovtider under semestern och nu ska du anpassa tiderna till arbetslivet. Men gå inte och lägg dig tidigare eftersom du kan få svårt att somna. Satsa på morgnarna istället. Några dagar innan du ska vara tillbaka på arbetet börjar du gå upp lite tidigare, ungefär 30 minuter varje dag kan vara lagom. Då blir du automatiskt tröttare på kvällarna. Och jobbar du hemifrån, dra inte ut på starten av arbetsdagen. Se till att börja direkt på morgonen så att du kommer igång.

Lästips: Jobba hemifrån – så arbetar du hållbart hemma

5. Ta vara på ljuset och jobba utomhus om du kan

Det är fortfarande ljust tidigt på morgnarna och långt in på kvällarna. Ta tillvara på ljuset och var ute så mycket som du kan. Har du möjlighet att jobba utomhus är det ett ypperligt tillfälle att förlänga semesterkänslan och njuta av sommarens sol lite till.

6. Förläng semesterkänslan

Försök hålla fast vid några av dina semestervanor. Det kan handla om att dricka morgonkaffet på altanen eller att ta en kvällspromenad. Och hitta på saker! Bara för att du börjar jobba igen behöver du inte gå i ide.

Kom igång efter Corona – en effektivare höst

Nu har vi alla levt med hotet från Corona ett tag och försökt anpassa oss efter förutsättningarna. Se nu över dina rutiner och få en tryggare och effektivare höst. 

 Vill du jobba effektivare och bättre? Kompetensutveckla dig med våra utbildningar inom lön och bokföring.

7. Jobba smart

Se Se till att du har arbetsprocesser så att du jobbar smart och effektivt. Kanske behöver du strukturera upp din vardag ett extra snäpp eller satsa mer på projekthantering. Det kan handla om vad som är viktigt och vad som stämmer överens med vilken riktning du vill ta. Förenkla!

Lästips: Jobba smart – 7 steg till effektivare arbetsprocesser

Lästips: Strukturera dig till framgång

Lästips: Vad är ett projekt? En guide om projekthantering

8.Ta hand om ditt företag

Det finns saker du kan göra för att se om din verksamhet lite extra, att sträcka sig lite längre än vanligt. Det handlar om att ha koll på och vårda pengarna, kunderna, personalen och så klart dig själv. I höst är det dags att kärleksboosta ditt företag. Och det behöver inte vara så svårt. Med ganska enkla medel och lite extra intresse kan du komma långt.

Lästips: Kärleksboosta ditt företag – fem knep som funkar

9. Digitalisera mera

Digitala tjänster gör ditt jobb enklare och smidigare vilket är särskilt härligt efter semestern men lika användbart året om. Fyra av tio småföretagare uppger att de fått en mer flexibel vardag de senaste tre åren tack vare digitala arbetsverktyg. Många företag har också tvingats tänka nytt kring hur man jobbar men oavsett orsaken till den digitala omställningen och nyttjandet så är det viktigt att du jobbar så säkert, effektivt och smidigt som möjligt. Ett av de viktigaste momenten är att hålla koll på din fakturering. Fakturerar du digitalt, ja då har du mycket att vinna.

 Test! Vilken typ av faktureringsperson är du? Testa dig här.

 Har du personal? Då finns mycket att tjäna på att se över dina rutiner för hur ni registrerar tid, skickar lönebesked, lämnar arbetsgivardeklaration, hanterar utlägg eller semesterberäkning och mycket mer. Allt kan göras digital och med ett löneprogram blir hanteringen smidig.

Lästips: Jobba digitalt? Tips på hur du arbetar effektivt

Lästips: Bli en digital företagare i fem enkla steg

Din personal

Personalen är företagets viktigaste resurs. Om dina anställda inte trivs och i långa loppet kanske inte presterar kan du förlora viktiga kunder. Det är personalen som löser kundens problem och som är ditt företags ansikte utåt.

10. Ge dig till känna och kolla av

Alla väntar på chefen. Eller? Även om personalen är informerad sedan tidigare om när du förväntas vara tillbaka så är det en god idé att kontakta samtliga kollegor genom exempelvis ett trevligt mejl. Hälsa alla välkomna tillbaka efter semestern, berätta att du nu finns på plats och hur du enklas nås. Ta också tillfället i akt, om det är möjligt, att fråga varje anställd hur de mår. Har du många anställda kan du istället be dem höra av sig om de behöver prata.

Lästips: Personalvård – 10 tips om att få personalen att må bra

11. Informera om gällande rutiner

Oavsett om din personal och kollegor jobbar på plats eller distans så är det viktigt att uppdatera dem kring gällande rutiner. Extra viktigt är det nu i Corona-tider. Var också lyhörd för behov och förändringar, både på arbetsplatsen och i samhället. Uppdatera rutinerna på företaget efter behov. Och var tydlig! Du vill ju att både företaget och dina anställda mår bra.

 Mer tips och information kring HR hittar du på vår samlingssida om personalfrågor.

Visma eEkonomi

Bokföring och fakturering online

Visma eEkonomi passar dig som har enskild firma, handelsbolag och aktiebolag. Med funktioner som automatiserad bokföringshjälp och smart fakturering får du en bekväm överblick och kan börja växa.

Läs mer om Visma eEkonomi